امروزه با گسترش نیاز شرکت‌های خصوصی و دولتی برای ارائه یک لوگو مناسب، افراد بسیاری خود را به عنوان یک طراح گرافیکی معرفی می‌کنند که همین امر موجب می‌شود اشتباهات رایج در طراحی لوگو بیش از پیش به چشم خورده و در نتیجه از کیفیت کار نهایی طراحان کاسته شود.

ناگفته نماند که اشتباهات در طراحی لوگو حرفه‌ای چندان ربطی به موضوع ذکر شده نداشته و هر شخصی بنا بر دلایل‌ خاصی ممکن است مرتکب اشتباه شود؛ به طور معمول اشتباهات پیش آمده در این زمینه فرق بخصوصی در میان افراد حرفه‌ای و آماتور نداشته و معمولا در قسمت‌های یکسانی رخ می‌دهند. رعایت نکردن اصول اولیه و دست کم گرفتن تاثیرات آنها در طراحی استاندارد اصلی‌ترین دلیل اشتباه طراحان این عرصه است.


نمونه لوگوهای موفق در طراحی

کپی‌برداری از سایر رقیبان!

همانطور که می‌دانید کپی‌برداری در هر صنف و کسب و کاری یکی از موارد غیرقانونی دردسرساز است که متاسفانه طراحان گرافیکی بعضا به دلایل کم‌کاری یا حتی به صورت تصادفی گرفتار آن می‌شوند.

کپی‌برداری در حقیقت یعنی استفاده مستقیم از هویت بصری یک برند یا شرکتی دیگر برای رسیدن به منافع خود؛ این کار موجب می‌شود فرد متقلب از تجربیات و اعتبار شرکتی دیگر به صورت غیرقانونی استفاده کند و هیچ اطلاعی نیز به آن ندهد، به همین خاطر فرایند ذکر شده تقلب به حساب می‌آید و پیگرد قانونی دارد. می‌توان گفت یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در طراحی لوگو که طراحان را گرفتار خود می‌سازد همین مورد است.

اگر شما به عنوان شرکت برای طراحی لوگو به طراحان گرافیکی مراجعه می‌کنید، قبل از هرچیز می‌بایست از اعتبار طراحی آنها و استاندارد‌های موجود در کارشان اطمینان حاصل کنید تا هنگامی که طرح لوگو شرکت‌تان را تحویل گرفتید با مشکل مذکور روبرو نشده و با قانون دست و پنجه نرم نکنید.

رنگ ‌بندی اشتباه، مفهوم نامناسب…

در زمینه طراحی لوگو، هرکدام از رنگ‌ها معنا و مفهوم خاصی را به خود اختصاص می‌دهند، به همین دلیل هر یک از آنها می‌بایست در مکان صحیحی مورد استفاده قرار گیرند تا نتایج مطلوبی را نیز به همراه داشته باشند. دومین مشکل طراحان در طراحی آرم و لوگو دست کم گرفتن اهمیت رنگ‌ها در برقراری ارتباط با مخاطبان است. به طور معمول طراحان حرفه‌ای طرح‌های خود را به صورت سیاه و سفید به ثمر می‌رسانند و پس از تکمیل اطلاعات درباره شرکت مورد نظر، رنگ مناسب را برمی‌گزینند و به طرح اضافه می‌کنند. توجه به روانشناسی رنگ ها در طراحی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد


اشتباهات در طراحی لوگوی حرفه‌ای

نرم‌افزار غیراستاندارد!

یکی دیگر از اشتباهاتی که معمولا گریبان‌گیر افراد آماتور و تازه‌کار در عرصه طراحی گرافیک می‌شود، بره گرفتن از نرم‌افزار‌های نامناسب و غیراستاندارد است. این کار موجب می‌شود که طراح نتواند از ابزار‌های موجود در نرم‌افزار نهایت بهره را ببرد و در نتیجه کیفیت کار آن کاهش خواهد یافت.

فراموش نکنید که اپلیکیشن‌های استاندارد باید به صورت برداری باشند تا به شما اجازه دهند که مقیاس طراحی آرم را کوچک یا بزرگ کنید؛ در سایر نرم‌افزارهای غیر‌برداری، هنگامی که طراح می‌خواهد سایز لوگو را افزایش دهد، طرح مورد نظر مات و بی‌کیفیت خواهد شد به همین خاطر فضای کار طراح به شدت در ارائه خدمات او تاثیرگذار است و همچنین به کار نهایی هویت می‌بخشد.

بهترین نمونه نرم‌افزار‌هایی که توسط اکثر طراحان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، Adobe Illustrator و ‌CorelDraw می‌باشند که طیف وسیعی از ابزار‌آلات و امکانات را در اختیار طراحان می‌گذارند. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله " بهترین نرم افزاز طراحی لوگو " را مطالعه نمایید.

شخصی‌سازی کردن لوگو بر اساس سلیقه طراح…

برخی از طراحان هنگام گرفتن پروژه، بر اساس سلیقه خود دست به طراحی می‌زنند و هدف شرکت سفارش‌دهنده را مورد توجه قرار نمی‌دهند. این کار باعث می‌شود که لوگو به وجود آمده اصطلاحا شخصی‌سازی شده باشد و پتانسیل استفاده برای یک شرکت منحصر‌به‌فرد را نداشته باشد. ناگفته نماند که در هنگام طراحی، فرد طراح می‌بایست نیم‌نگاهی به عرصه فعالیت شرکت سفارش‌دهنده و دستاورد‌های مخصوص آن بیاندازد تا بتواند لوگو مد نظر کارفرما را به بهترین نحو به ثمر برساند.

هنگامی که یک طراح صرفا بر مبنای سلیقه شخصی دست به طراحی لوگو می‌زند تمامی هویت یک برند و شرکت را فدای نظر خود می‌کند و در نتیجه کار او بازدهی خوبی نخواهد داشت و به عنوان لوگو استاندارد شناخته نمی‌شود؛ بنابراین فرایند طراحی در صورتی که خارج از هویت اصلی و نمادین یک برند صورت گیرد، جزو بخشی از اشتباهات رایج در طراحی لوگو محسوب می‌گردد.


اشتباهات در طراحی لوگوی حرفه‌ای

پیچیدگی موجب سردرگمی می‌شود!

اشتباهات در طراحی لوگو حرفه‌ای محدود به عوامل خاصی نمی‌شوند و پیچیدگی در سبک طراحی نیز از جمله این اشتباهات است. معمولا کارفرمایان فکر می‌کنند که طرح‌ها و لوگو‌هایی که پیچیدگی بسیاری را در خود جای داده‌اند، تاثیر بیشتری در جلب توجه مخاطبان خواهند داشت؛ برخی طراحان نیز به اشتباه این تفکر را به واقعیت تبدیل کرده و لوگو‌هایی پر جزئیات را تحویل مشتریان می‌دهند.

در این هنگام مشکل شروع می‌شود؛ در حقیقت پیچیده بودن طرح لوگو و آرم سبب می‌شود که پیام و مفهوم نهفته در آن سخت‌تر و دیرتر از حالت عادی به بیننده منتقل شود. وقتی که پیام مد نظر طراح به خوبی توسط بیننده فهمیده نشود، حس سردگمی وجود او را فرا خواهد گرفت و در آخر مخاطب موفق نخواهد شد که با لوگو ارتباط خوبی برقرار کند و متوجه منظور آن شود.

استفاده از تایپوگرافی غلط و نابجا

اشتباهات رایج در طراحی لوگو شامل تایپوگرافی یا استفاده از فونت‌ها در هنگام طراحی نیز می‌شود؛ این مورد می‌تواند مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد که اغلب مورد توجه طراحان قرار نگرفته و موجب کاهش استاندارد‌های یک لوگو می‌شود. ناخوانا بودن فونت به کار رفته، کوچک یا بزرگ بودن متن، استفاده از رنگ‌های نامناسب و… همهمه و همگی اشتباهاتی هستند که طراحان مرتکب آنها می‌شوند.


اشتباهات در طراحی لوگوی حرفه‌ای

هنگامی که یک برند علاقه دارد نامش هم در طراحی لوگو وجود داشته باشد، طراح می‌بایست با استفاده از خلاقیت خود بهترین نمونه را برای تایپوگرافی در نظر بگیرد و از بروز هرگونه مشکل در آن جلوگیری کند. برای مثال فونت و رنگی را در نظر بگیرد که از فواصل مختلف قابل خوانش و فهمیدن باشد. رعایت نکات مطرح شده و پیشگیری از بروز آنها در هنگام طراحی لوگو، موجب می‌شود که کار نهایی یک طراح استاندارد و عاری از هرگونه مشکلات رایج این عرصه باشد همچنین به بحث تکنیک های برندینگ نیز توجه شده است