عکاسی آثار هنری که به آن کپی آثار هنری هم گفته ‌می‌شود یکی از شاخه‌های مهم عکاسی است که به جزتسلط بر تکنیک‌های عکاسی نیازمند آشنایی با دیگر رشته‌های هنری نیز می‌باشد. عکاسی آثار هنری ( نقاشی، مجسمه و ....) و مستندنگاری آنها برای هنرمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که پس از خلق اثر هنری، هنرمند نیاز به ارائه این آثار و بعضا فروش آنها دارد، وی همچنین میبایست بتواند از حقوق مادی و معنوی اثر خود دفاع نماید.

عکاسی از آثار هنری، شاید در نگاه اول کار ساده‌ای باشد، اما باید بدانید که فعالیت در این زمینه مستلزم شناخت تجهیزات و رنگ‌ها است؛ در این روش از عکاسی توجه به بافت و رنگ در اولویت می‌باشد، چرا که به هیچ عنوان رنگ تصویر حاصل شده نباید با اصل کار، تفاوت داشته باشد؛ ضمن اینکه باید باتوجه به ریزه کاری و جزئیات آثار هنری، لنز و تجهیزات مناسبی را برای عکاسی از آنها تهیه کنید؛ در مرحله آخر عکاس و تیم عکاسی باید تسلط کاملی بر اصول کادر بندی و شناخت عناصر هنری داشته باشند.



نمونه پروژه‌های انجام شده عکاسی آثار هنری



لزوم عکاسی از آثار هنری چیست؟

هنرمند برای داشتن یک آرشیو کامل از آثار خود، طراحی کاتالوگ از مجموعه آثار و همچنین انتشار آثار هنری خود (از فضای مجازی تا چاپ در کتاب) نیاز به تصاویر با کیفیت و دقیق ازآثار خود دارد. عکسهای آثار هنری نه تنها باید کیفیت بالایی برای چاپ داشته باشند بلکه میبایست از نظر رنگ کاملا مشابه نمونه بوده و الزاما به مدیریت رنگ توجه خاصی شود. این پروسه در تمامی مراحل از لحظه شروع عکاسی تا مرحله گرفتن خروجی میباست با دقت و وسواس زیادی انجام شود.

اصول اولیه عکاسی آثار هنری

مدیریت رنگ

در بحث مدیریت رنگ استفاده از چارت رنگ به هنگام عکاسی و مانیتورهای کالیبره شده در زمان آماده‌سازی فایل عکس تاثیر بسزایی در کیفیت کار دارند. در سالهای اخیر پیشرفت‌های زیادی در تکنولوژی عکاسی دیجیتال شده اما هنوز از نظر دقت و کیفیت رنگ، عکاسی با اسلاید نسبت به عکاسی دیجیتال کیفیت بالاتر و دقیقتری دارد. با توجه به هزینه‌های بالای عکاسی با اسلاید وهمینطور نیاز به اسکن اسلایدها امروزه این نوع عکاسی به غیر از موارد خاص به صورت دیجیتال انجام می‌گیرد.

مدیریت پرسپکتیو و زوایه عکاسی

نیاز به دقت و کیفیت بالا در چاپ و همچنین احتمال نیاز به استفاده از تصاویر در مراجع قانونی جهت ثبت و پیگیری حق کپی‌رایت (حقوق مادی و معنوی اثر) و حفظ اصالت اثر، در عکسهای آثار هنری می بابیست کمترین تغییرات اعمال گردد. پرسپکتیو، اعوجاج لنز ودیگر خطاها نیز میبایست قبل از عکاسی آثار، در نظر گرفته شده و اصلاح شوند.

در عکاسی از نقاشی‌‌ها تراز بودن دوربین (قرار گرفتن لنز در مرکز اثر به صورت کاملا عمود) بسیار مهم است، درحالیکه در عکاسی از مجسمه‌ها و اشیا سه بعدی لزوما دوربین نباید حتما با سوژه تراز باشد، بلکه زاویه‌ای باید انتخاب شود که هم بیشترین نما را از اثر ثبت کرده و هم کمترین پرسپکتیو و خطا را داشته باشد.

مدیریت نور

همانطور که میدانیم درعکاسی مهمترین المان، نور است و عکاسی از آثار هنری هم از این قائده مستثنی نیست. بهترین منبع نوری در عکاسی نور طبیعی یا همان نور خورشید است اما مشکلی که وجود دارد تغییر کیفیت نور در ساعات و روزهای مختلف است. این تغییر کیفیت باعث می‌شود تا تصاویر آثار نور یکسانی نداشته باشند. به همین دلیل ترجیحا از نورهای استودیویی مشخصی استفاده می‌گردد تا تصاویری که از آثار یک هنرمند در زمان‌های مختلف گرفته می‌شوند یکدست باشند.

در عکاسی آثار هنری صرف نظر از اینکه سوژه چیست تمامی ویژگی‌های اثر ازقبیل بافت، رنگ و تناسب اثر میباست کاملا واضح باشند. بنا بر نوع اثر هنری و تکنیک به کاررفته در آن با یک یا چند تصویر میتوان این امر را نشان داد. آشنایی عکاس با دیگر تکنیک‌های هنری همچون تکنیک های طراحی بروشور و ... می‌تواند در اینجا به او کمک کند. آشنایی هرچه بیشتر با متریال‌های استفاده شده در آثار هنری و ویژگی‌های آنها (بافت، جذب و یا بازتاب نوری و ...) باعث می‌شود تا عکاس بتواند تصویر بهتری از اثر را ثبت نماید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی از آثار هنری

قبل از اینکه بخواهیم به تنظیمات دوربین برای عکاسی از آثار هنری و یا عکاسی دکوراسیون داخلی بپردازیم؛ می‌بایست شناخت کاملی از دوربین و تجهیزات عکاسی داشته باشیم؛ به خصوص در انتخاب دوربین بهتر است، از دوربین نیکون و سونی برای عکاسی استفاده کنید؛ چنین دوربین‌هایی امکان ثبت تصاویری شارپ با غلظت رنگی مناسب را برای شما، فراهم می‌سازند.

تنظیم دوربین در عکاسی آثار هنری، قواعد و قوانین مختص به خود را دارد که برای ثبت تصاویر شگفت انگیز و خلاقانه باید آنها را مورد توجه قرار دهید؛ اولین موردی که در این میان توجه به آن حائز اهمیت می‌باشد، ISO دوربین است؛ در عکاسی از آثار هنری همچون: مجسمه، تابلو، نقاشی، قالی بافی و… کاهش ایزو دوربین در راس کارهایی است که باید انجام دهید؛ ثبت تصاویر با ایزو بالا نه تنها تصویر شما را دچار تاری کرده بلکه حالت طبیعی اثر هنری را دچار تغییر می‌سازد.

دیگر موردی که در عکاسی آثار هنری بسیار حائز اهمیت است فوکوس کشی دقیق و مناسب است، در حقیقت بهتر است در این سبک از عکاسی از لنزهایی با قابلیت فوکوس خودکار استفاده کنید و علاوه بر آن توجه چندانی بر روی میزان کلوین دوربین داشته باشید (کلوین، سردی و گرمی تصویر شما را تعیین می‌کند، در عکاسی آثار هنری و عکاسی هوایی بهتر است کلوین را بر روی حالت طبیعی خود قرار دهید).


راهنمای سفارش آنلاین عکاسی آثار هنری

جهت سفارش آنلاین عکاسی صنعتی | تبلیغاتی شما میتوانید با تکمیل و ارسال فرم ذیل درخواست خود را ثبت کرده و در لیست بررسی اولیه سفارشات قرار بگیرید.

ژانر عکاسی ( موضوع عکاسی ) مورد نظر را انتخاب نمایید*
عکاسی کپی برداری
ساختار و تقسیم‌بندی عکاسی کپی برداری *
تابلو نقاشی در شرایط موزه‌ای
تابلو نقاشی در شرایط موزه‌ای
عکاسی نسخ خطی
عکاسی نسخ خطی
نسخ خطی طلا کوب، تذهیب دار و مشابه آن
نسخ خطی طلا کوب، تذهیب دار و مشابه آن
کپی برداری از سنگ، سرامیک، کاشی و ...
کپی برداری از سنگ، سرامیک، کاشی و ...
عکاسی از حجم، مجسمه و سازه‌های هنری و معماری
عکاسی از حجم، مجسمه و سازه‌های هنری و معماری
در صورتی که سبک یا فضای خاصی از عکاسی مد نظر دارید، نمونه مشابه آن را برای ما ارسال کنید
Drag & Drop Files Here Browse Files


توجه و استفاده از سه پایه عکاسی

نه تنها در عکاسی از آثار هنری، بلکه در تمامی زمینه‌های عکاسی تبلیغاتی همواره توصیه می‌شود، استفاده از سه پایه عکاسی را جدی بگیرید! به خصوص برای عکاسی از آثار هنری که توجه به بافت سوژه در اولویت است، به کارگیری سه پایه عکاسی کمک شایانی به کیفیت نهایی تصویر شما خواهد کرد. سه پایه نه تنها تصاویری با کیفیت و شارپ را ارائه می‌دهد بلکه تاثیر بسزایی در سرعت و بازدهی شما خواهد داشت.

نور، عامل اصلی کیفیت در عکاسی

همانطور که پیشتر مشاهده شد نور از عوامل مهمی است که تاثیر بسزایی بر روی کیفیت تصاویر آثار هنری دارد؛ برای داشتن نوری کامل و حرفه‌ای، علاوه بر رعایت ایزو دوربین، می‌بایست توجه دو چندانی به نحوه نورپردازی داشته باشید؛ در این سبک، اغلب مشاهده می‌شود که عکاس با کمک نورهای طبیعی و غیر مستقیم به عکاسی از سوژه خود می‌پردازد؛ در حقیقت یکی از بهترین روش‌ها برای تامین نور عکاسی از آثار هنری، عکاسی در روز است. اما اگر استودیو و مکان مورد نظر شما نورگیر نمی‌باشد و استفاده از نور طبیعی در آن فراهم نیست پیشنهاد می‌شود از نورهای فلورسنت استفاده کنید؛ استفاده از این نوع نور سایه‌های موجود در تصویر شما را از بین می‌برد.


مهم ترین فاکتور ها در عکاسی آثار هنری چیست؟
به ترتیب می توان مدیریت رنگ، مدیریت پرسپکتیو و زوایه عکاسی، مدیریت نور را از مهم ترین فاکتور ها در هنگام عکاسی از آثار هنری نام برد
عامل اصلی کیفیت در عکاسی صنعتی چیست؟
جهت افزایش کیفیت در عکاسی صنعتی باید به فاکتور نور توجه ویژه ای را داشته باشید زمانی که سوژه شما دارای نور پردازی مناسبی باشد قطعا می توانید تصویر زیبایی را خلق نمایید.