امروزه تمامی شرکت‌ها برای آنکه در عرصه رقابت و بازار باقی بمانند، باید قادر باشند خود را به‌خوبی معرفی کنند.
معرفی محصولات و خدمات به مشتریان، تبلیغ برند، افزایش فروش، به دست آوردن سهم بیشتری از بازار همگی جزء اهداف تبلیغات محسوب می‌شوند که هر تجارتی با آن‌ها درگیراست.

معمولاً اکثر این مجموعه‌ها هزینه زیادی برای تبلیغات خود می‌کنند. بااین‌حال، نکته اینجاست که این هزینه‌ها تنها در صورتی به نتیجه‌ی مطلوب ختم می‌شوند که از بهترین تکنیک های تبلیغات برای معرفی برند استفاده شود. در این مقاله 13 روش از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین تکنیک های تبلیغاتی معرفی محصول را به شما معرفی خواهیم کرد.

تکنیک های تبلیغاتی در بازار کسب و کار کدامند؟

1- درگیر کردن احساسات

تحریک احساسات یکی از تکنیک های تبلیغاتی مهم است که از دو عامل نیاز مشتری و ترس او ﻧﺸﺄﺕ می‌گیرد. رایج‌ترین نیازهای مشتری را می‌توان در شش مورد دسته بندی کرد:

نیاز به محصولی جدید
نیاز به مقبولیت
نیاز به طرد نشدن
نیاز به تعویض وسایل قدیمی و کهنه
نیاز به امنیت و آرامش
نیاز به جذاب بودن و غیره.

در مقابل، پنج مورد از رایج‌ترین ترس‌های افراد موارد ذیل هستند:

ترس از تصادف و اتفاقات ناگوار
ترس از مرگ
ترس از مورد تایید نبودن
ترس از مریضی
ترس از پیر شدن

2- تبلیغات تشویق‌کننده

در این تکنیک نمونه‌هایی از محصول به‌صورت رایگان میان مشتریان توزیع می‌شود. این کسب و کارها در مراسم‌های مختلف مثل رونمایی، کمپین‌های تبلیغاتی و غیره، از محصولات خود رونمایی می‌کنند و برای جلب توجه مشتریان، نمونه‌هایی را به آن‌ها خود عرضه می‌کنند.

3 - تبلیغات به سبک موسیقی محور

سبک موسیقی محور یا به بیانی ساده‌تر همراه کردن ذهنیت جمعی با خود، یکی از تکنیک های تبلیغاتی جالب است که در آن تلاش می‌شود افراد را با گروه مشتریانی که محصول را خریداری کرده‌اند، همراه کرد.

4- تبلیغات با استفاده از آمار و ارقام

در این روش تبلیغ‌کنندگان از اعداد، مدرک و مثال‌های واقعی استفاده می‌کنند تا به مخاطبان نشان دهند محصولشان چه میزان طرفدار واقعی دارد. این نوع جملات را می‌توان جزء این نوع تکنیک های تبلیغاتی شناخت: "مایع تمیزکننده زمین دتول (Dettol) 99.99 درصد از کثیفی و جرم‌ها را از بین می‌برد"، یا "بیش از 70 درصد دندان‌پزشک‌های دنیا، خمیردندان سنسوداین (Sensodyne) را پیشنهاد می‌کنند".


تکنیک های تبلیغاتی نوین

5- تبلیغات با پایان باز

در این نوع تبلیغات، فرد گوینده با کلمات بازی می‌کند. در واقع، گوینده به خوب بودن محصول خود اشاره می‌کند ولی به‌طور دقیق نمی‌گوید که این محصول چقدر از محصول‌های مشابه بهتر است. برای مثال گوینده ممکن است بگوید: "هیچ‌کس نمی‌تواند این نوشابه انرژی‌زا را کامل بخورد". در این نوع تبلیغ، گوینده به برند خاصی اشاره نمی‌کند و نمی‌گوید کدام نوشابه‌ی انرژی‌زا را می‌توان به‌راحتی خورد.

6- تبلیغات مرموزانه

در این تکنیک، تبلیغ‌کننده صراحتاً نمی‌گوید که ما از دیگران بهتر هستیم، اما بهتر بودن خود را هم انکار نمی‌کنند. برای مثال در تبلیغ شامپو سان‌سیلک (Sunsilk)، گوینده می‌گوید "راه‌حل کاهش ریزش مو". در این تبلیغ از کلمه‌ی "توقف ریزش مو" استفاده‌ای نشده است، اما از شامپوی خود به‌عنوان راه‌حل درمان ریزش مو نام برده است.

7- استفاده از امضای دیگران

در این روش منظور از امضا، استفاده از تأیید و برتری دیگران به نفع خود است. استفاده از امضای دیگران یکی از تکنیک های تبلیغاتی است که با استفاده از افراد شناخته شده و معروف، محصول شرکت معرفی می‌شود. افراد شناخته شده با گفتن تجربه‌ی خود از استفاده محصول، حکم تأییدی بر محصول شرکت می‌زنند. می‌توانید در تبلیغ‌های مختلف مشاهده کنید که چطور از خوانندگان، فوتبالیست‌ها و بازیگران استفاده می‌شود تا کالایی معرفی شود.


تکنیک های تبلیغاتی در بازار کسب و کار

8- استفاده از عبارات تعریف و تمجیدی

در این روش، شرکت تبلیغ‌کننده از جملاتی استفاده می‌کنند که در تعریف و ستایش مشتری باشد. برای مثال، شرکت آرایشی بهداشتی رولون (Revlon) در تبلیغ خود چنین می‌گوید: "چون تو ارزشش را داری".

9- استفاده از تصویر یک خانواده خوشحال

در این تکنیک خانواده و فرزندانی شاد و خوشحال نشان داده می‌شوند که با استفاده از محصول موردنظر همگی در آسایش هستند. در این نوع تبلیغات، همیشه خانه‌ای تمیز و مرتب با دکوراسیونی عالی و فرزندانی با رفتار مناسب نشان داده می‌شود. این تصاویر، یک خانواده راحت و با آسایش را به ذهن مخاطب ارسال می‌کند. در تبلیغ صابون دتول (Dettol) خانواده‌ی خوشحالی نشان داده می‌شود که همگی با استفاده از این صابون در سلامت و محافظت از انواع جرم‌ها هستند.

نکته دیگری که در این تبلیغ‌ها وجود دارد این است که، زمانی که افراد از صابون استفاده می‌کنند، رایحه‌ای رنگی اطرافشان قرار می‌گیرد. درواقع هدف از این تصویرسازی، مقایسه این خانواده با دیگر خانواده‌هایی است که از این محصول استفاده نمی‌کنند.


تکنیک های تبلیغاتی و برندینگ

10- تبلیغات وطن پرستانه

محتوای این تبلیغ‌ها بدین‌صورت است که تلاش می‌کند در ازای استفاده از محصولش حس میهن‌پرستی را در مخاطبانش ایجاد نماید. احتمالاً تبلیغ‌های متعددی دیده باشید که نشان می‌دهند مشتریان با خرید محصولشان، می‌توانند به کودکان کمک کرده یا برای آن‌ها وسایل مدرسه خریداری کنند.

11- تبلیغات با استفاده از پرسش از مشتری

شرکت‌ها از این تکنینک تبلیغاتی استفاده می‌کنند و با پرسش از مشتریان خود درباره محصولات، تلاش می‌کنند آن‌ها را بیشتر درگیر کنند. در تبلیغات Amway استراتژی بدین گونه است که شرکت مدام در حال پرسیدن سؤالاتی از مخاطبانش است. برای مثال این شرکت می‌پرسد: چه کسی مزرعه‌هایی کاملاً ارگانیک دارد، چه کسی می‌تواند این قدرت را به شما بدهد که در 70 سالگی به‌راحتی از پله‌ها بالا بروید، چه کسی به رشد سالم بچه‌ها کمک می‌کند، اصلاً کسی این سؤالات را می‌شنود. در پایان این سؤالات، تبلیغ با این جمله تمام می‌شود که " Amway ما به تو گوش می‌دهیم".

12- تبلیغات با شیوه تخفیف

تخفیف دادن یکی از تکنیک های تبلیغاتی جالب و وسوسه‌برانگیز است. در این نوع تبلیغات، شرکت موردنظر ادعا می‌کند که اگر یک محصول را خریداری کنید، می‌توانید یک کالای دیگر به‌طور رایگان دریافت کنید. شیوه‌های دیگر گفتن این تبلیغات بدین‌صورت است که: "با دو سال عضویت باشگاه می‌توانید از 20 درصد تخفیف برای تمامی محصولات استفاده کنید".





13- تبلیغات جانشین

تبلیغات جانشین یکی از تکنیک های تبلیغاتی است که مناسب یک سری محصولات و یا خدمات خاص است. ویژگی این محصولات بدین‌صورت است که شرکت تولیدکننده نمی‌تواند به‌طور مستقیم به صحبت در مورد محصولش بپردازد و به ناچار باید از روش‌های جایگزین محصول خود را معرفی کند.

یک مثال واضح از این محصولات، دخانیات است. در این تبلیغ‌ها هیچ‌گاه به‌طور مستقیم کسی که درحال سیگار کشیدن است را نشان نمی‌دهند اما در لابلای تصاویر حس آرامش را القاء میکنند.

سخن پایانی در خصوص تکنیک های تبلیغاتی

در این مقاله با تکنیک های تبلیغاتی رایجی آشنا شدید که اکثر مجوعه‌ها جهت معرفی محصول و یا خدمات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر روش‌های ارائه شده ، تکنیک‌های مختلفی در بازاریابی وجود دارد.

برای مثال در مورد تبلیغات آنلاین، شرکت‌ها از بنرهایی استفاده می‌کنند که روی وب‌سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد و افراد با کلیک بر روی آن‌ها به سایت اصلی را می‌یابند. استفاده از محتوای آنلاین در وبلاگ‌ها نیز یک روش شناخته شده و کاربردی دیگر است که کسب و کارهای مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند.