روزانه 3.5 میلیارد جست‌و‌جو در اینترنت انجام می‌شود. با داشتن رقمی به این میزان، شکی نیست که مردم از قبل در حال جستجوی آنلاین خدمات و یا محصولاتی هستند که تجارت شما ارائه می‌دهد. اما چگونه می‌توانید از تمام این پتانسیل استفاده کنید و بتوانید سهم مناسبی از بازار کسب کنید؟

سئو همان راه حل مورد نظر است، اما سئو و اهمیت آن چیست؟

سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است. سئو یک رشته بازاریابی دیجیتال است که در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده و در تمامی تجارت‌ها و برندها نفوذ کرده‌است.

به زبان ساده سئو یعنی قابلیت استفاده از موتورهای جستجوگری مانند گوگل (Google) و بینگ (Bing) برای بازاریابی تجارت شما و معرفی برند در مقابل میلیاردها نفری که هر روز در اینترنت به دنبال خدمات یا محصولات مورد نظرشان جستجو میکنند.

گرچه موتورهای جستجو مانند گوگل روشهای تبلیغاتی پولی را ارائه می‌دهند، اما سئو راهکاری است که با اجرای صحیح آن قادر خواهید بود بدون پرداخت هزینه به موتور‌های جستجو و با استفاده از قابلیت‌های تکنیکی ارائه شده توسط جستجوگرها به معرفی برند و جذب مخاطب بپردازید.

تاثیرات سئو بر بازاریابی

سئو فقط بخشی از یک استراتژی درست بازاریابی است اما انقدر مهم و ضروری است که نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. فعالیت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که برای توسعه کسب‌و‌کار باید آن‌ها را در برنامه تبلیغاتی خود در نظر بگیرید.

رسانه‌های اجتماعی
بازاریابی ایمیلی
تبلیغات ویدئویی (آپارات و یوتیوب و ...)
تبلیغات وبلاگی
تبلیغات در بسترهای تخصصی

این لیست را میتوان ادامه داد اما نکته‌ای مهم سئو را از سایر استراتژی‌های بازاریابی متمایز می‌کند.


خدمات سئو و بهینه‌سازی وبسایت

مردم همیشه به دنبال چیزی هستند

بستری مانند اینستاگرام را در نظر بگیرید، پست شما در میان سایر پست‌های مورد علاقه کاربر نمایش داده می‌شود. در این وضعیت دو نتیجه متفاوت قابل تصور است، ممکن است مخاطب به تبلیغ شما جذب شده و به برند شما علاقه‌مند شود اما در سمت مقابل ممکن است تبلیغ شما را یک پست مزاحم یا به اصطلاح اسپم تلقی کرده و در مورد کسب‌و‌کار و برند شما ذهنیتی منفی پیدا کند.

اما در مقابل، زمانی که کاربر به جستجوی عبارتی در موتورهای جستجو می‌پردازد به دنبال محصول یا راه‌حلی است، موتورهای جستجو فقط موارد مفید و راه‌حل مورد نظر کاربر را به او نشان می‌دهد و اگر نام برند شما در این بین دیده شود، کاربران به شما علاقه‌مند خواهند شد.

چند نفر از موتور‌های جستجو استفاده می‌کنند؟

فیس‌بوک 2.5 میلیارد و اینستاگرام 1 میلیارد کاربر دارد، اما هیچ یک از این دو حتی نزدیک به 3.5 میلیارد مورد جستجو انجام شده در گوگل هم نیستند. به عبارت دیگر اکثر ترافیک وبسایت‌ها از طریق موتورهای جستجو ایجاد شده و از هر 100 نفری که به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند 93 نفر در موتورهای جستجو پرداخته و این موتورهای جستجو نیز سعی می‌کنند مرتبط‌ترین وبسایت‌ها برای پاسخگویی به نیاز کاربر را برای او رتبه‌بندی نمایند.

شما می‌توانید به دو صورت در میان نتایج جستجو دیده شوید:

تبلیغات پولی: اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که برای یک جستجوی خاص در صفحه اول دیده شوید، (برای مثال) می‌توانید از گزینه Google Ads بهره گرفته و با هر کلیک که دریافت می‌کنید مبلغی به گوگل برای تبلیغ وبسایتتان پرداخت نمایید.

رتبه‌بندی ارگانیک: هر آنچه در این صفحه مشاهده می‌کنید اطلاعاتی هستند که ما از آن به عنوان ارگانیک یاد می‌کنیم. به عبارت دیگر، برای کسب این نتایج به موتوهای جستجو هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید بلکه به جای آن، نتایج مورد نظر را با رعایت اصول سئو، تولید محتوای مناسب و رفع نیاز‌های کاربر کسب می‌کنید.

هدف اصلی سئو چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت هدف اصلی سئو برای برندها، جذب مخاطب و کسب سود از طریق موتورهای جستجو است که از موارد ذکر شده در ذیل حاصل می‌شود :

- افزایش ترافیک ارگانیک
- افزایش رتبه کلمات کلیدی
- ایجاد دسترسی از طریق کلمات کلیدی بیشتر

به منظور دستیابی به برتری در رقابت، به ترافیک ارگانیک نیاز دارید و برای دستیابی به ترافیک ارگانیک، میبایست رتبه بالایی را برای کلمات کلیدی مورد نظر مخاطبان خود کسب کنید.

به طور کلی، هرچه کلمات کلیدی ارزشمند در وب سایت شما، به رتبه بالاتری دست پیدا کنند، اعتبار بیشتری از سمت موتورهای جستجو کسب کرده و هرچه این اعتبار بیشتر شود، شانس بیشتری وجود دارد که افراد به وبسایت و برند شما جذب شده و این تنها قدم اول است.

در نظر داشته باشید افزایش تعداد مخاطبان و مدت زمان حضور بیشتر آنها در وب سایت شما باعث افزایش ترافیک وب سایت خواهد شد.


هدف اصلی سئو چیست

چگونه می‌توانید رتبه خود را بهبود ببخشید؟

فاکتورهای متعددی وجود دارد که موتورهای جستجو در زمان رتبه‌بندی یک صفحه و یا وب سایت به آن توجه می‌کنند، اما دو فاکتور از همه مهمتر است :

1- ساختار وبسایت و ارتباط محتوایی (خدمات، محصولات، کلمات کلیدی، مقالات و ...)
2- کیفیت و کمیت پیوندهای صفحات داخلی و خارجی

نکته: برای یک کسب و کار کوچک، عامل اصلی دیگر بازخوردهای محلی‌است که شامل لیستی از نقل قول‌ها، نظرات، پیشنهادات و ... است که میبایست در نظر گرفته شوند.
در نتیجه برای کسب رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو، میبایست محتوای مرتبط و ارزشمند داشته باشید. این اطلاعات و محتوای منتشر شده را نه فقط برای ربات‌های جستجو بلکه برای احترام و آگاهی رساندن به مخاطبان خود ایجاد کنید. اطلاعات نوشتاری و تصویری در اصل باید بگونه‌ای باشد که محتوای ارائه شده مجوعه‌ای از اطلاعات مفید و قابل استناد باشند.

بهترین راهکار برای بهبود سئو چیست؟

منابع بی‌شماری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا چگونه سئو وبسایت خود را بهبود بخشید اما در ادامه ما به برخی از اصلی‌ترین اصول اشاره خواهیم داشت.

- اطمینان حاصل کنید که یک وب سایت از لحاظ ظاهری و کارکرد آن برای کاربران جذاب است (UI/UX)
- محتوای خاص و مفید ایجاد کنید (نوشتاری و بصری)
- از کلمات کلیدی که کاربران به دنبال آن هستند استفاده کنید.
- عنوان صفحات و توضیحات متا تگ (Meta Tag) آنها را تکمیل نمایید.
- محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی و بسترهای مرتبط به اشتراک بگذارید.
و در نهایت از ابزارهایی مانند Google Analytics و Bing Search Console استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما عاری از خطاهای فنی است.

اگر وبسایت شما قلب استراتژی بازاریابی است، یک استراتژی مناسب سئو، رگی است که خون را به سمت آن هدایت می‌کند. سئو ممکن است فقط یک بخش از استراتژی بازاریابی شما باشد، اما بدون آن، حجم عظیمی از مخاطبان با برند، محصولات و یا خدمات شما آشنا نمی‌شود.

مجموعه استدیو خانه عکس و طرح از ابتدا توجه ویژه‌ای به مقوله سئو داشته‌است و تلاش میکند وب سایت‌ها را با استفاده از تکنولوژی روز و دانش فنی خود طراحی و پیاده سازی نماید تا هم مخاطبان در زمان تولد یک برند یا شروعی دوباره، تجربه‌ای متفاوت در کنار وب سایتی ارزشمند و پر محتوا داشته باشند و هم برندها از توانمندی‌ها و امکانات آن در کسب و کار خود بهره ببرند.