شرکت پنتون، به عنوان یک کمپانی با مسئولیت محدود شناخته می‌شود که دفتر مرکزی آن واقع در (کارلشتات نیو‌جرسی) می‌باشد؛ اغلب افرادی که در زمینه‌های طراحی گرافیک، صنعت مد، دکوراسیون و… فعالیت می‌کنند، شناخت بیشتری درباره این شرکت دارند.

جالب است بدانید که این شرکت تعیین کننده "رنگ سال" بوده و بسیاری از مردم آن را به این جهت می‌شناسند! اما محبوبیت اصلی شرکت پنتون مربوط به ارائه سیستم تطبیق رنگ پنتون (PMS) می‌باشد که به عنوان "فضای رنگی استاندارد" شناخته می‌شود.

بسیاری از مردم هر ساله تصور می‌کنند که انتخاب رنگ سال مربوط به سلیقه عموم بوده و انتخاب عام مردم در اولویت است! اما باید دانست که در تعیین رنگ هر سال، گروهی بزرگ و متخصص طی جلسات متعدد به یک انتخاب مشترک می‌رسند که در نهایت به عنوان رنگ سال جدید شناخته می‌شود.

تاریخچه رنگ پنتون چیست ؟ (pantone)

آنچه امروزه از شرکت پنتون شناخته می‌شود، کاملا با چیزی که در گذشته وجود داشته در مغایرت است، کمپانی pantone نخستین بار در سال 1950 به عنوان یک شرکت "چاپ و نشر" کار خود را با نام تجاری (M & J Levine Advertising) شروع کرد.


رنگ پنتون

جالب است بدانید که این سیستم رنگی برگرفته از جدول مندلیف می‌باشد که در آن هر رنگ دارای یک عدد مختص به خود است؛ این ایده سبب شد تا امکان اشتباه گرفتن رنگ‌ها بخصوص در میان طراحان مد و… به حداقل خود برسد. هربرت با دانشی که در زمینه شیمی به دست آورده بود به مدت 6 سال در واحد چاپ مشغول بکار شد و سود قابل توجهی را بدست آورد؛ این موضوع در حالی بود که دیگر بخش‌های شرکت M & J بدهی قابل توجهی را بالا آورده بودند!

این موضوع سبب شد تا هربرت با موسسین شرکت وارد مذاکره شود و به آنها پیشنهاد تسویه بدهی 50 هزار دلاری شرکت را ارائه دهد؛ چنین شد که شرکت Levine Advertising به مبلغ 50 هزار دلار توسط هربرت خریداری شد.

موسس جدید شرکت ایده‌های نابی را در سر می‌پروراند و همین موضوع سبب شد تا نام شرکت به پنتون (همه رنگ‌ها) تغییر کند؛ چنین عواملی باعث شدند تا شرکتی که در اوایل دهه 1960 تنها در زمینه تولید کارت‌های رنگی برای چندین شرکت لوازم آرایشی فعالیت می‌کرد، مسیر خود را تغییر داده و در نتیجه در سال 1963 اولین سیستم تطبیق رنگ را تولید کند.

شرکت پنتون در سال 2000 مسئله رنگ سال را ارائه داد و جالب است بدانید با استقبال بسیار زیادی از طراحان قرار گرفت؛ این مسئله سبب شد تا این موضوع همچنان ادامه یابد و هرساله در زمانی مشخص رنگ سال انتخاب شود!

چنین مسائلی سبب شدند تا شرکت لورنس هربرت به شهرت قابل توجهی دست پیدا کند و گستره فعالیت خود را در زمینه تولید کالای رنگی نیز افزایش دهد؛ اما از پیشرفت‌های قابل توجه این شرکت می‌بایست به سیستم استاندارد سازی رنگ International Colour Authority ICA اشاره داشت.

اما تمامی موضوعات به اینجا ختم نشد! حدود 4 دهه بعد از مشهوریت شرکت پنتون، کمپانی ایکس رایت (شرکت ابزار نرم افزارهای اندازه گیری رنگ)، پنتون را به مبلغ 180 میلیون دلار خریداری کرد و در سال 2012 برای بار سوم، پنتون به شرکت داناهر فروخته شد.


کابرد رنگ پنتون

رنگ پنتون چیست؟

در پاسخ به سوال بالا لازم است بدانید که رنگ پنتون مختص به یک رنگ خاص نیست و در واقع مجموعه‌ای از رنگ‌هایی است که این شرکت در جهت کاهش خطاهای احتمالی و سهولت ارائه کرده است.

همانطور که پی‌شتر نیز اشاره شد موفقیت اصلی شرکت پنتون مربوط به سیستم تطبیق رنگ آنها می‌باشد که با نام اختصاری PMS شناخته می‌شود.

در واقع این مسئله مربوط به سال 1963 و زمانی است که هربرت متوجه شد که خروجی نهایی رنگ‌های چاپ شده با رنگ نمایش داده شده در نرم افزارها (RGB) متفاوت است! این مسئله هربرت را وادار ساخت تا سیستم تطبیق پنتون PMS را ارائه داده و این مشکل را برطرف سازد.

تا پیش از معرفی این سیستم اگر مشتری سفارش طراحی آرم و لوگو یا هر نمونه کار دیگری را با یک رنگ مشخص را به دو شرکت متفاوت می‌سپرد؛ نتیجه حاصل شده از رنگ طرح دو شرکت، نسبت به یکدیگر متفاوت بود! اما امروزه به لطف سیستم تطبیق پذیری رنگ پنتون، احتمال رخ دادن چنین خطاهایی تقریبا نزدیک به صفر است!

استاندارد سازی رنگ های پنتون چگونه می باشد ؟

از دیگر کاربردهای سیستم استاندارد سازی تطبیق رنگ پنتون می‌بایست به فرایند CMYK اشاره داشت؛ در این فرایند به جهت چاپ رنگ از 4 رنگ (سرخابی، آبی دریایی، سیاه و زرد) استفاده می‌شود؛ در این میان لازم است بدانید که اغلب مواد چاپی در سراسر دنیا با فرایند CMYK تولید می‌شوند.

البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود و در طی فرایند CMYK به رنگ‌های دیگری نیز می‌توان دست یافت؛ در این میان (حدود 11.114 رنگ) دیگر نیز در این سیستم وجود دارد که فرایند CMYK قادر به شبیه سازی آنها نیست!

دیگر فعالیت های شرکت Pantone

امروزه کمپانی پنتون به شرکت‌های متعددی در انتخاب رنگ کمک می‌کند؛ در واقع بسیاری از فعالان در عرصه طراحی بسته بندی ، مد، دکوراسیون، گرافیک و… از مشاوره این شرکت استفاده می‌کنند! این موضوع سبب شده تا شرکت‌ها بتوانند بر اساس نوع کار و استراتژی خود از این رنگ‌ها استفاده کنند.

از دیگر فعالیت‌های پنتون همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، می‌توان به تعیین رنگ سال اشاره داشت؛ ضمن اینکه پنتون به کمک دانش روانشناسی رنگ‌ها، قادر است تا برای کسب و کارهای مختلف رنگ سازمانی انتخاب کند. همچنین متخصصین این شرکت نسبت به هر فصل، پالت رنگی خاصی را نسبت به شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… معرفی کرده و در اختیار عموم قرار می‌دهند.


رنگ پنتون چیست

امروزه بخش زیادی از محبوبیت این شرکت مربوط به رونمایی از رنگ سال است که تقریبا از سال 2000 هرساله در حال برگزاری می‌باشد. طی تعیین رنگ سال، شرکت پنتون 2 مرتبه در طول سال جلسه‌ای محرمانه با نمایندگان استانداردسازی رنگ (در سراسر جهان) برگزار می‌کند.

تعیین رنگ سال هر ساله در ماه (می و نوامبر) در یکی از مراکز کشورهای اروپایی برگزار می‌شود که جلسات آن قوانین مختص به خود را دارد؛ به عنوان مثال جالب است بدانید: مکان برگزاری جلسه تماما سفید است تا نمایندگان هیچ ایده‌ای از رنگ محیط نگیرند!

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، پنتون در انتخاب رنگ سال عوامل متعددی را همچون توجه به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… را در نظر می‌گیرد و تلاش آن تنها افزایش روحیه عموم مردم جهان به واسطه رنگ‌ها است که در این میان طراحان بزرگ هرساله از این قاعده پیروی می‌کنند.

اکنون شرکت پنتون به واسطه خانم لئاتریس آیزمن (مدیر اجرایی) اداره می‌شود، شخصی که تاثیر بسزایی در تعیین رنگ سال دارد؛ خانم لئاتریس آیزمن هر ساله بعد از انتخاب و تعیین رنگ سال، توضیحات کوتاهی درباره انتخاب و علت آن را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.