طراحی لوگو، سرمایه گذاری غیر مستقیم بر روی افکار کاربران و مخاطبان کسب کار! زمانی که صحبت از ایجاد یک برند می‌شود، یکی از مهم ترین فاکتورهایی که قابل توجه، طراحی لوگو است اما آیا تا به‌حال از خود پرسیده‌اید که طراحی یک نماد چه تاثیری در رشد کسب و کار دارد؟

پاسخ به این سوال را می‌توان در 3 دلیل خلاصه کرد
معرفی کسب و کار به عموم
جلب توجه مخاطبان
ایجاد منحصربه‌فردی در میان رقبا

سه دلیل بالا عمده ‌ترین دلایلی هستند که شما را به سفارش طراحی لوگو ترغیب می‌کنند؛ در این هنگام اولین سوالی که در ذهن صاحبین کسب و کار ایجاد می‌شود، این است که "بهترین طراح لوگو کیست" ؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستند، ابتدا باید انتظار خود را از یک طراح لوگو مشخص کنید؛ اگر ندانید چه طرحی مد نظرتان است، بهترین مجری طراحی لوگو نیز، توان برآورده ساختن انتظارات شما را نخواهد داشت!

پس بهتر است قبل از هر اقدامی انتظار و خواسته خود را مشخص کنید؛ به همین منظور پیشنهاد می‌شود نگاهی به انواع سبک طراحی لوگو داشته باشید و با نمونه‌های مختلف آن آشنا شوید؛ در ادامه به بررسی چند نمونه کار از بهترین طراحان لوگو (ایرانی) می‌پردازیم و خلاقیت آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم؛ باما همراه باشید...


بهترین طراحان لوگو

بهترین طراح لوگو در تهران (تاریخچه و بررسی)

پیشینه طراحی لوگو تقریبا به دوران حکومت شاهنشاهی باز می‌گردد؛ اولین نشان تجاری مدرن در این دوره مربوط به هواپیمایی هما است که امروزه نیز شاهد آن هستیم! خالق این اثر خلاقانه، ادوارد زهرابیان است که در سال 1340 طبق فراخوان (روزنامه کیهان و اطلاعات) به طراحی این شاهکار پرداخت.

در طراحی این نشان از پرنده اسطوره ایرانی الهام گرفته شده و جالب است بدانید: طبق گزارشی که در سال 2013 توسط (اسکیفت) منتشر شد، لوگو هواپیمایی هما به عنوان بهترین نشان "خدمت رسانی هوایی" معرفی‌ گردید.

امروزه نیز طراحی لوگو بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است (البته نباید فراموش کرد که رشد کسب و کارهای دیجیتال ارتباط مستقیم با این موضوع دارد) و از برترین آژانس‌های تخصصی هویت بصری برند ، می‌توان به گروه "بمان" اشاره داشت؛ بسیاری از افراد، این گروه را به دلیل داشتن کادری حرفه‌ای و مجرب به عنوان بهترین شرکت طراحی لوگو معرفی می‌کنند.

با بنام ترین طراحان ایرانی آشنا شوید…!

استاد مرتضی ممیز: زنده یاد مرتضی ممیز به عنوان پدر گرافیک ایران و یکی از خلاق‌ترین طراحان گرافیک در ایران به شمار می‌رود؛ از بهترین لوگوهای استاد ممیز می‌توان به: لوگو شرکت سایپا، سازمان آتش‌نشانی، نشان استاندارد ایران و لوگو شهرداری تهران اشاره داشت.


استاد مرتضی ممیز

استاد بیژن جناب: طراح برجسته، استاد جناب با مدرک دکترای هنرهای زیبا از دیگر طراحان گرافیک بزرگ ایران است که از بزرگترین نمونه کارهای ایشان می‌توان به لوگو تایپ ایران خودرو اشاره داشت

استاد احمد میرزا: فراخوان طراحی لوگو شرکت نفت، در سال 1363 استاد احمد میرزا را به یکی از بزرگترین طراحان ایرانی تبدیل کرد؛ جالب است بدانید وی پس از طراحی 9 طرح اولیه به طرح کنونی آرم شرکت نفت رسید!

استاد اسماعیل کیا مقدم: اگر بخواهیم طراحان گرافیک بنام ایرانی را معرفی کنیم، از یاد استاد اسماعیل کیا مقدم نباید غافل شد، ایشان طراح اولیه لوگو بانک صادرات هستند که بعدها به دست استاد ممیز اصلاح شد.


استادان، اسماعیل کیا مقدم، احمد میرزا و بیژن جناب

سفارش لوگو به شخص یا تیم طراحی؟

در مرحله بعد از مشخص کردن انتظار، زمان آن است که طرح مورد نظر خود را سفارش دهید؛ در چنین زمانی شما 2 راحل اساسی دارید که البته هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند!

سفارش لوگو به شخص: در مورد سفارش طراحی لوگو به شخص باید اشاره داشت که بسیاری از افرادی که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند، شناخته شده نیستند! این موضوع هرچند ناراحت کننده، اما برای افرادی که به دنبال هزینه کمتر هستند، یک انتخاب هوشمندانه می‌باشد. البته بهتر است قبل از هر اقدامی نسبت به شخص مورد نظر خود اطمینان حاصل کرده و حتما چند نمونه کار آن را مشاهده کنید.

سفارش لوگو به شخص : در مورد سفارش طراحی لوگو یا بسته بندی محصول به شخص باید اشاره داشت که بسیاری از افرادی که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند، شناخته شده نیستند! این موضوع هرچند ناراحت کننده، اما برای افرادی که به دنبال هزینه کمتر هستند، یک انتخاب هوشمندانه می‌باشد. البته بهتر است قبل از هر اقدامی نسبت به شخص مورد نظر خود اطمینان حاصل کرده و حتما چند نمونه کار آن را مشاهده کنید.

سفارش نشان تجاری به شرکت: چرا باید سفارش خود را به یک آژانس تبلیغاتی بسپارید تا زمانی که می‌توان با هزینه کمتری کار را به یک طراح گرافیست سپرد؟ در پاسخ به این سوال، می‌بایست اشاره داشت: زمانی که شما طراحی لوگو مورد نظر خود را به یک تیم یا شرکت طراحی می‌سپارید، نتیجه حاصل شده تلفیقی از چند فکر و ایده است؛ ضمن اینکه در بسیاری مواقع اطمینان به یک شرکت و سپردن کار به آن، انتخاب معقول‌تری می‌باشد.


بهترین طراح لوگو

در آخر بهتر است شناختی از فاکتورهای ویژه یک لوگو حرفه‌ای و خلاقانه داشته باشید؛ دانستن چنین نکاتی قطعا در انتخاب لوگو و مشخص کردن انتظارات شما نقش اساسی را ایفا می‌کند؛ اولین موردی که می‌بایست مورد نظر قرار دهید، توجه به سادگیست! اگر قصد دارید نشان تجاری خود را در ذهن مخاطبان ثبت کنید، باید بیخیال طرح‌های شلوغ و پیچیده شوید؛ ضمن اینکه در وهله دوم بسیار مهم است که آرم نشان تجاری شما متفاوت و دارای انعطاف پذیری باشد، یعنی در هنگام استفاده در سیستم‌های مختلف، قالب و ساختار خود را به خوبی حفظ کند.


بنام ترین طراحان لوگو ایرانی کدامند ؟
استاد مرتضی ممیز ، استاد بیژن جناب ، استاد احمد میرزا ، استاد اسماعیل کیا مقدم از بنام ترین طراحان لوگو در ایران می باشند
تاریخچه طراحی لوگو در ایران مربوط به چه زمانی می باشد؟
پیشینه طراحی لوگو تقریبا به دوران حکومت شاهنشاهی باز می‌گردد؛ اولین نشان تجاری مدرن در این دوره مربوط به هواپیمایی هما است
سفارش لوگو به شخص یا شرکت مناسب می باشد ؟
بسیاری از افرادی که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند، شناخته شده نیستند! این موضوع هرچند ناراحت کننده، اما برای افرادی که به دنبال هزینه کمتر هستند، یک انتخاب هوشمندانه می‌باشد.در نتیجه می توان نتیجه گرفت در این راستا فعالیت با فرد راحت تر می باشد