تاثیرگذارترین و ایده‌آل‌ترین تبلیغ، آن است که بیننده را مجاب به دوباره دیدن خود کند. همه‌ی ما درک می‌کنیم که دنیا این روزها به طرز شگفت‌آوری شلوغ است. آن‌قدر شلوغ که شاید کسی وقت کافی برای نگاه کردن به تبلیغات مختلف و توقف در هر یک از آن‌ها ندارد.

تبلیغات چاپی بسیار متنوع هستند و از بین آن‌ها می‌توان به مواردی نظیر کارت پستال‌ها، پوسترها، بروشورها، کارت ویزیت و تراکت، کتابچه، تقویم و ... اشاره کرد. تبلیغات خلاقانه اما فارغ از آن‌که به چه شیوه‌ای منتشر می‌شوند، باید بتوانند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرده و بلافاصله توجه مشتری را به خود جلب کند.

برای ایجاد یک تبلیغ خلاق، باید اصول و قواعد خاصی را در فرایند طراحی تبلیغاتی رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین اصول طراحی تبلیغات خلاقانه و موثر را با شما در میان بگذاریم.

سادگی؛ اصل مهم تبلیغات خلاقانه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تبلیغ خلاق، رعایت سادگی است. متاسفانه اغلب طراحان هر چه بیشتر در کار و هنرشان پیشرفت می‌کنند، بیشتر این اصل را نادیده می‌گیرند. آموختن اصول جدید در طراحی، تسلط بر سبک‌های مختلف، در دسترس بودن امکانات و مواردی از این دست، همه و همه فرد را به سمت پیچیدگی سوق می‌دهند.

اما یک طراح تبلیغات بصری بیش از هر چیز باید تلاش کند سادگی را به عنوان یکی از اصول مهم کار خود حفظ کند. خروجی کارتان باید ساده و در عین حال جذاب باشد تا از دیده شدن و درک شدن آن مطمئن باشید.

تمرکز بر مزایا به جای محصول

همه‌ی تبلیغات جالب و خلاقانه یک ویژگی خاص و مشترک دارند. در این تبلیغات لزوماً بر روی محصول تمرکز نمی‌شود. بلکه در طراحی این نوع تبلیغ، بخشی از تمرکز بر مزایا و فواید محصول مورد نظر است. اگر در حال طراحی یک تبلیغ برای محصولی خاص هستید، لزومی ندارد تمام تلاش خود را بر نشان دادن محصول بگذارید.

بلکه تمرکز بر امتیازهایی که خرید محصول یا خدمات دارد می‌تواند بسیار اثربخش‌تر عمل کند. در طراحی تبلیغاتی خلاقانه بهتر است بکوشید خلاقیت را در گرد هم آوردن مزایای محصول در غالب کلمات و تصاویر به نمایش بگذارید.

تبلیغات خلاقانه و توجه به نیاز مخاطب

یکی از اصول بسیار مهم در تبلیغات، تمرکز بر نیاز مخاطب است. نگاهی به اطراف خود بیندازید. بسیاری از محصولاتی که مردم می‌خرند، لزوماً از یک نیاز ضروری سرچشمه نمی‌گیرد. دلیل خریده شدن این محصولات، ایجاد نیاز توسط تبلیغات است.

در یک تبلیغ خلاقانه شما احساس نیاز را در افراد ایجاد کرده و سپس به سراغ رفع آن می‌روید. افراد نیازهای مختلفی دارند. شما میباست نیاز جامعه را شناخته و نشان دهید چطور محصول مورد نظر آن را برطرف می‌نماید.

تمرکز بر نیاز بسیار مهم‌تر و کاربردی‌تر از پرداختن به جنبه‌های ظاهری و لوکس بودن محصول است. هر چند که این نوع تبلیغات نیز مخاطب خاص خود را دارد.


تبلیغات خلاقانه

اهمیت رنگ در طراحی

این روزها رنگ‌ها اهمیت بسیار بالایی در تجارت پیدا کرده‌اند. تا آن‌جایی که بسیاری از کمپانی‌ها و برندها با برخی رنگ‌ها شناخته می‌شوند. مهم نیست در حال طراحی تبلیغاتی برای تلویزیون، اینترنت یا تبلیغات چاپی هستید. بهتر است سعی‌تان بر انتخاب رنگ‌هایی باشد که قابلیت بالایی در جلب توجه مخاطب دارند.

علاوه بر این انتخاب رنگ‌هایی مناسب برای قرار گرفتن در کنار یکدیگر و القای احساسات مختلف به مخاطب از دیگر مواردی‌ست که یک طراح تبلیغات باید به آن توجه کند.

انتقال خلاقانه اطلاعات

مشتریان برای شناخت بیشتر خدمات یا محصول‌تان نیاز به اطلاعات دارند. ساده‌ترین راه، استفاده از کلمات برای انتقال این اطلاعات است. اما توصیه می‌شود این اطلاعات را به شیوه‌های خلاقانه‌تری نمایش دهید. آگاهی‌های مورد نیاز درباره محصول و ویژگی‌های آن می‌تواند از طریق اشکال، طرح‌های گرافیکی و ... انجام شود.

مطمئن شوید که مخاطب آن‌چه را که طرح کرده‌اید درک خواهد کرد. تاثیر تبلیغات خلاقانه زمانی مشخص می‌شود که مخاطب آن‌چه را که در پشت طراحی قرار دارد به طور کامل درک کند.

به انتقال صحیح پیام ها توجه داشته باشید

یادتان باشد شما باید تمام تمرکزتان بر انتقال پیام مورد نظر به بهترین شکل باشد. پیام محصول یا خدمات شما باید دقیق و مستقیم باشد. به همین دلیل باید در استفاده از کلمات و طرح‌ها بسیار وسواس‌گونه عمل کنید. به کار بردن عبارت‌ها و جملاتی که کارکرد خاصی ندارند و تنها بر حجم تبلیغات می‌افزایند اصلاً کار جالبی نیست. چنین کاری حتی می‌تواند بر تبلیغات خلاقانه شما اثر منفی بگذارد.

می‌توانید در تبلیغات خود از تگ‌لاین، شعار یا اسلوگن (slogan) مناسب استفاده کنید. اما توجه کنید این موارد باید دقیق و اصولی طراحی شده باشند و در پیامی کوتاه، اطلاعات مهمی را انتقال دهند.

ایده پردازی، شاه کلید تبلیغات خلاقانه

با تمام آن‌چه در بخش‌های قبل مرور کردیم، اگر به ایده‌پردازی و پرورش‌ ایده‌های نو و تاثیرگذار توجه نداشته باشید، محکوم به شکست هستید. در واقع اصل و اساس خلاقیت بر طرح ایده‌ی نو بنا می‌شود. اما یکی از مسائلی که گاهی طراحان با آن مواجه می‌شوند، عدم وجود ایده است.

چطور می‌توان به ایده‌های جدید دست پیدا کرد؟ چگونه همیشه خود را آماده‌ی طرح ایده‌های نو نگه داریم؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

چگونه ایده‌های جدید پیدا کنیم؟

راه‌های مختلفی برای تازه نگه داشتن ذهن وجود دارد. با انجام فعالیت‌هایی که در زیر طرح می‌کنیم سعی کنید ذهن خود را فعال و پویا نگه دارید.

مطالعه کنید: خواندن و خواندن و خواندن؛ این فعالیت مهم و اساسی را هیچ‌گاه از عادات روزانه‌ی خود حذف نکنید. خواندن همراه با تفکر به شما کمک می‌کند تا دیدتان پیوسته تازه شود و از دل آن‌چه می‌خوانید گاهی ایده‌هایی شگفت‌انگیز به سراغ‌تان خواهند آمد.

رقبای خود را رصد کنید: روزانه تبلیغات بی‌شماری در زمینه‌ی کسب‌وکارهای مختلف منتشر می‌شود. یکی از کارهایی که باید انجام دهید بررسی پیوسته تبلیغات منتشر شده است. ایده‌های دیگران را ببینید و آن‌ها را به خوبی بررسی کنید. این کار به شما در خلاق ماندن بسیار کمک خواهد کرد.

طوفان فکری را جدی بگیرید: یکی از راه‌های بسیار مهم و مناسب برای یافتن ایده، تفکر گروهی‌ست. برای این کار با شماری از افراد دورتان از قبیل همکاران، دوستان، خانواده و ... مدت زمانی هر چند کوتاه را بر روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید. اجازه دهید هر کس هر ایده‌ای (حتی غیرمنطقی) به ذهنش می‌رسد بیان کند. همه‌ی ایده‌ها را یادداشت کنید و سپس به بررسی آن‌ها بپردازید.