چطور می‌توان یک روایت را در کوتاه‌ترین شکل و با کمترین تعداد حروف تعریف کرد؟ طراحی لوگوی مونوگرام همان جواب مناسب است. اما یک لوگوی مونوگرام چیست و چگونه طراحی می‌شود؟
این پروسه شامل موارد معتددی است که سعی شده در این مقاله به آنها پرداخته شود.

لوگو مونوگرام چیست

مونوگرام‌ها یا علائم که بعدها به لوگو معروف شدند در اواخر قرن نوزدهم، در صنعت مد شکوفا شدند. مارک های لوکس مد مانند Louis Vuitton ، Chanel و Gucci از خانواده لوگوهای مونوگرام هستند که دهه‌هاست که وجود دارند و از شهرت جهانی برخوردار شده‌اند. از نمونه‌های معروف دیگر می‌توان به Hewlett-Packard (HP) و Lucky Goldstar (LG) در صنایع الکترونیک اشاره کرد که در کشور ما نیز به خوبی شناخته شده هستند.

آنچه در مورد طراحی مونوگرام جالب است، ارزش معنوی آن است. استفاده از حروفی که مخفف یک عبارت به یاد ماندنی‌اند و ارتباط عمیق‌تری با نام شرکت را تشکیل می‌دهد.

لوگوهای مونوگرام چینشی خاص و خلاقانه از ترکیب یک تا سه حرف (به طور سنتی سه حرف) برای ایجاد یک نماد واحد در کنار یکدیگر در قالب یک طرح هستند. لوگوهای مونوگرام معمولاً برای نشان دادن حروف اول نام برند، شخص یا خدمات استفاده می‌شوند.

مونوگرام یکی از قدیمی ترین اشکال شناسایی است. نخستین بار یونانیان باستان تصاویر علائم متفاوتی را بر روی سکه‌های خود به منظور ایجاد تفاوت حک کردند. در طول تاریخ، لوگوهای مونوگرام اغلب توسط نقاشان در آثار هنری آن‌ها و همچنین خانواده‌های سلطنتی جهت تمایز اموال یا دعوت‌نامه‌هایشان استفاده می‌شده است.

طراحی لوگوی مونوگرام

هنگام طراحی یک لوگوی مونوگرام، شما میبایست یک حس مثبت و شناختی در مورد برندتان به مخاطبان خود انتقال دهید.

لوگوهای مونوگرام در بازارهای جهانی به خوبی شناخته شده و کارایی خود را ثابت کرده‌اند و برای شرکت‌هایی با نام طولانی یا دشوار یک انتخاب هوشمندانه هستند. به راحتی می‌توان آن‌ها را به یاد آورد، به عنوان مثال میدانیم LV مخفف Louis Vuitton است و با اینکه این یک نام فرانسوی است اما همه مردم دنیا به خوبی با آن آشنا هستند. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌توانند مثال‌های خوبی از کاربرد لوگوهای مونوگرام باشند.


نکات طراحی لوگوی مونوگرام

نام تجاری شما طولانی است و یا از چند کلمه تشکیل شده

اگر نام شما طولانی است یا از چند کلمه تشکیل شده، نمایش کامل آن در یک آرم ممکن است دشوار باشد.

ارکستر سمفونیک لندن را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید، گفتن کامل این سه کلمه سخت است و به ذهن سپردن آن سخت‌تر، به همین علت این مجموعه یک مونوگرام سه حرفی ساده را برای آرم خود انتخاب کرد. آنها حتی با ایجاد تصویر یک رهبر ارکستر و چوب، آن را یک قدم جلوتر بردند!


طراحی لوگو مونوگرام

نام تجاری شما به راحتی می‌تواند به یک اختصار خوب تبدیل شود

شرکت معدن و ساخت مینه سوتا (Minnesota Mining and Manufacturing) که از سه کلمه با شروع حرف M تشکیل شده است، در هنگام ایجاد آرم خود این مسیر را با کوتاه کردن نام آنها به 3M طی کرد.

طراحی لوگو مونوگرام

تجارت شما از روابط خانوادگی ساخته شده است

سبک مونوگرام برای مشاغل دارای ریشه خانوادگی بسیار مناسب است، زیرا طراحی لوگوی مونوگرام ابتدا به عنوان یک مفهوم دارای ارزش احساسی آغاز شد. لوگوی لویی ویتون (LV) به عنوان یکی از موفق‌ترین خانه‌های مد و فشن لوکس در جهان، نمونه بارز مونوگرامی است که بنیان آن توسط یک خانواده بنیان گذاشته شده است.

نکات طراحی لوگوی مونوگرام

در این قسمت به بررسی نکاتی برای ایجاد یک لوگوی مونوگرام خواهیم پرداخت :

1- فونت یا ظاهری متمایز با دیگر لوگوهای مطرح انتخاب کنید

این سبک از طراحی لوگو نیاز به شناخت انواع حروف و ساختارهای متفاوت آن‌ها دارد. آرم‌های مونوگرام از حروف تشکیل شده‌اند، بنابراین ساختار کلی طراحی که نشان‌دهنده شخصیت برند شما و مخاطبان هدف شما باشد اهمیت بالایی دارد.

چگونه مراحل انتخاب نوع متن را برای لوگوی مونوگرام خود شروع می‌کنیم؟ این سوالات را از خود بپرسید تا به بهترین انتخاب ممکن دست یابید:

آیا نام تجاری من می‌تواند کوتاه شود؟
از چند حرف برای طراحی لوگو استفاده می‌کنم؟
چگونه از مونوگرام خود استفاده می‌کنم و مخاطبان کجا آن را می‌بینند؟

پس از پاسخ دادن به این سوالات، شروع کنید و طرح‌های متفاوت را آزمایش کنید. آیا شما به دنبال ظاهری زیبا و مجلل هستید؟ نوع نوشتاری و فونت‌های دست نویس را امتحان کنید و اگر چیزی کلاسیک‌تر می‌خواهید فونت سریف می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

2- به لوگوی طراحی شده شخصیت ببخشید

شخصیت یا برند خود را در طراحی لوگوی خود لحاظ کنید. مونوگرام تک حرف بی شک چالش برانگیزترین المان در طراحی لوگو مونوگرام است. ساختن یک حرف به اندازه کافی قدرتمند که بتواند به تنهایی نشان‌دهنده یک برند باشد و در عین حال با بقیه لوگوهای مونوگرام متمایز باشد، کار ساده‌ای نیست.

3- رنگ را با چندین بار بررسی انتخاب کنید

وقتی صحبت از طراحی آرم های مونوگرام می شود، کمتر به معنای بهتر است اما چرا؟
زیرا میبایست تنوع رنگی محدودی داشته باشید تا به سادگی در حافظه تصویری مخاطبان جای بگیرید.

رنگ سیاه به ویژه در صنعت مد به عنوان یک رنگ محبوب لوگو شناخته می‌شود، زیرا یکی از مینیمال‌ترین رنگ‌های موجود بوده و به راحتی با بسیاری از رنگ‌ها هماهنگ می‌شود.


طراحی لوگو مونوگرام

دو رنگ قرمز و آبی در طیف گسترده‌ای از طراحی‌های لوگو استفاده می‌شوند، چه در کنار هم و چه در ترکیب با رنگ‌های دیگر و برای این کار دلیل خوبی وجود دارد. رنگ قرمز احساس قدرت و هیجان را برانگیخته می‌کند و رنگ آبی به مخاطبان حس اعتماد و اطمینان را منتقل خواهد کرد.

لوگو مونوگرام در کنار خلاقیت برند را زنده نگاه میدارد ـ ـ ـ