فرقی نمی‌کند که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید یا چه برندی دارید،خواه شرکتی باشید که به دنبال جذب سرمایه یا برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران مورد ‌نیاز خود است، خواه مربی یا معلمی که می‌خواهد موضوعی را به بهترین شکل به شاگردان خود ارائه دهد. در همه این موارد به روشی نیاز دارید تا بتوانید حجم زیادی از اطلاعات را به صورت ساده، جذاب و آموزنده به مخاطبانتان ارائه دهید.

اینفوگرافیک می‌تواند همان روش مورد نیاز شما باشد. در ادامه با این مقاله همراه باشید تا با انواع اینفوگرافیک و کاربردهای اینفوگرافیک آشنا شوید.

کاربردهای اینفوگرافیک

کاربردهای اینفوگرافیک به یک مورد خاص محدود نمی‌شود و می‌تواند طیف وسیعی از حوزه‌ها، از تکنولوژی گرفته تا پزشکی و آموزش را پوشش دهد. اینفوگرافیک‌ها به منظور جلب توجه و آگاهی مخاطبان، اطلاعات را به روشی جذاب و با گرافیکی ساده ارائه می‌کنند. بهترین طراحان اینفوگرافیک از اصول اساسی طراحی برای نمایش اطلاعات ارائه شده و دسترسی راحت‌تر آن برای مخاطبان بیشتر و یا هدف قرار دادن مخاطبان خاص استفاده می‌کنند.

اما کدام یک از انواع اینفوگرافیک از همه بهتر است؟ در یک جمله، چیزی به نام بهترین اینفوگرافیک وجود ندارد و همه چیز به هدف و چگونگی طراحی اینفوگرافیک مورد نظر مربوط است.


کاربردهای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌های آماری، یکی از متداول ترین انواع اینفوگرافیک

اگر‌ می‌خواهید نتایج یک نظرسنجی را نشان داده و آن را برای مخاطبان تحلیل نمایید و یا اینکه داده‌های مربوط به یک مسئله خاص را ارائه دهید، اینفوگرافیک آماری بهترین انتخاب برای دست‌یابی به این هدف خواهد بود.

این دسته از اینفوگرافیک‌ها تمرکز خود را بر روی داده‌ها قرارد داده و به وسیله طرح‌ها و تصاویر به شما کمک می‌کند تا این اطلاعات و تحلیل‌های موجود را به مخاطبان ارائه نمایید. شما می‌توانید از نمودارها، آیکون‌ها، تصاویر و فونت‌های جذاب برای انتقال هر چه بهتر اطلاعات به کاربران و مخاطبان بهره ببرید.

بهترین روش‌ها برای ایجاد اینفوگرافی آماری:

- به دنبال داستان پشت داده های خود باشید و آن را در طراحی خود منعکس کنید.
- برای ارائه داده‌های خود از پارامترها و ابزارهای متفاوت استفاده نمایید، مانند نمودارها ، نمادها و متن.
- یک عنوان متناسب با داده‌های موجود در اینفوگرافیک برای منعکس کردن اهدافتان، انتخاب کنید.
- با استفاده از یک رنگ متضاد یا مرتبط کردن شماره با یک نماد، بر داده‌های اصلی تأکید کنید.

اینفوگرافیک های آماری

اینفوگرافیک‌های اطلاعاتی

اینفوگرافیک‌های اطلاعاتی بهترین نوع اینفوگرافیک برای برقراری ارتباط با یک مفهوم جدید یا تخصصی و یا ارائه یک نمای کلی از یک موضوع است. به طور معمول، اینفوگرافی‌های اطلاعاتی به بخشهایی با عناوین توصیفی تقسیم می شوند تا بتوانند کاربران را با یک موضوع یا عنوان جدید یا تخصصی، آشنا کنند. شماره‌گذاری هر بخش به جریان طراحی اینفوگرافیک شما کمک می‌کند. علاوه بر این، طبق تحقیقات موجود مخاطبین، اینفوگرافیک‌هایی که دارای عناوین شماره‌گذاری شده هستند را بیشتر می‌پسندند.

بهترین روش‌ها برای ایجاد اینفوگرافیک اطلاعاتی:

- به هر بخش یک عنوان توصیفی اختصاص دهید تا اطلاعات ارائه شده برای کاربر واضح باشند.
- برای کمک به روان بودن اطلاعات، هر بخش را شماره‌گذاری نمایید.
- از رنگ‌های مختلف و تصاویر و جلوه‌های بصری در جهت ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبین، استفاده نمایید.

اینفوگرافیک های اطلاعاتی

اینفوگرافی جدول زمانی، از بهترین انواع اینفوگرافیک برای رخدادهای تاریخی

این نوع از اینفوگرافی‌ها، بهترین ابزار برای تجسم تاریخچه یک موضوع یا یک عنوان هستند و می‌توان از آن‌ها در جهت مقاصدی همچون برجسته‌سازی تاریخ‌های مهم یا ارائه یک نمای کلی از وقایع تاریخی یا جدول زمانی یک پروژه استفاده کرد.

از آنجا که انسان تمایل دارد که زمان را در چارچوبی معین درک کند، یک تصویر بصری مانند اینفوگرافی جدول زمانی می‌تواند به ایجاد تصویر واضح‌تری از یک بازه زمانی کمک شایانی کند.

بهترین روش‌ها برای ایجاد اینفوگرافیک خط زمانی:

- برای ایجاد برقراری بین نقاط زمانی مختلف از یک خط اصلی استفاده نمایید.
- برای برجسته‌سازی سال یا رویداد‌های مهم از قلم برجسته و یا رنگ متضاد استفاده کنید.
- هر نقطه از زمان را با یک نماد ساده نشان دهید.
- در صورت لزوم ، شرح مختصری برای هر مقطع زمانی ارائه دهید.

اینفوگرافیک خط زمانی یا تایم لاین

اینفوگرافیک‌های فرآیند

در حالی که اینفوگرافی جدول زمانی نکاتی را در زمان برجسته می کند و سبب جلب توجه مخاطبان به زمان رخداد یک رویداد می‌شوند، اینفوگرافیک‌های فرآیند بهترین انواع اینفوگرافیک برای ارائه خلاصه یا مروری بر مراحل انجام یک فرآیند هستند.

اینفوگرافیک فرآیند به شما امکان می‌دهد هر مرحله را به صورت ساده و واضح برای مخاطبان شرح دهید. بیشتر اینفوگرافیک‌های فرآیند از بالا به پایین یا چپ به راست حرکت میکنند تا به کاربران چگونگی جریان تکامل یک فرایند را نشان دهند. شماره گذاری مراحل به راحتی می تواند روند شما را تشریح کند.

بهترین روش‌ها برای ایجاد اینفوگرافیک خط زمانی:

- هر مرحله از مراحل کار خود را شماره‌گذاری کنید تا درک مراحل آن آسان شود.
- برای قرار دادن مراحل مختلف در یک صفحه از یک طرح S شکل استفاده کنید.
- از نشانه‌های بصری مانند پیکان برای نشان دادن نقطه بعدی که کاربر باید به آن توجه کند استفاده کنید.
- هدرهای (Header) خود را با قلم یا رنگ‌های متفاوت از متن بنویسید تا به برجسته شدن آن‌ها کمک کند.

اینفوگرافیک فرآیند

اینفوگرافیک‌های جغرافیایی

آیا می‌خواهید داده‌های مربوط به موضوعاتی همچون داده‌های جمعیتی، مکانی و یا مقدایر جغرافیایی را بازتاب دهید؟ در این صورت بهترین انتخاب برای شما اینفوگرافیک‌های جغرافیایی خواهند بود.

اینفوگرافیک های جغرافیایی از نمودارهای نقشه به عنوان یک مرکز توجه و کانون اینفوگرافی شما استفاده می‌کنند. نمودارهای متنوع برای انواع مختلف داده‌ها بهتر عمل می‌کنند، پس در انتخاب نوع نقشه و مقیاس نمودارها دقت کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید به موضوعی مانند گرم شدن کره زمین بپردازید باید از یک نقشه که نشان می‌دهد که کدام کشورها بیشترین تاثیر در افزایش دمای زمین را دارند، استفاده نمایید.

از الگوهای اینفوگرافیک جغرافیایی می‌توان برای مقایسه داده‌ها بر اساس منطقه یا جمعیت نیز استفاده کرد. می‌توانید این کار را با قرار دادن چندین نقشه در کنار هم انجام دهید.

نکاتی برای ایجاد بهترین اینفوگرافیک جغرافیایی:

- از یک نقشه حرارتی برای نشان دادن نسبت جمعیت بر مکان جغرافیایی و ایجاد یک سلسله مراتب داده‌ای استفاده کنید.
- از یک سری نقشه برای مقایسه اطلاعات مبتنی بر مکان یا نمایش تغییرات در طول زمان استفاده کنید.
- به روشنی نقاط را روی نقشه برچسب گذاری کنید تا درک اطلاعات شما در یک نگاه آسان تر شود.

اینفوگرافیک های جغرافیایی

اینفوگرافیک‌های مقایسه‌ای

اکثر افراد برای مقایسه دو محصول به مشکل بر می‌خورند، این نوع اینفوگرافیک برای مقایسه دو محصول یا پیشنهاد استفاده میشود. برای مقایسه دو گزینه بر اساس معیارهای موجود یا راهی برای بهتر نشان دادن یک محصول، اینفوگرافیک‌های مقایسه ای بهترین گزینه در بین گزینه‌های در دسترس خواهند بود.

به طور معمول در اینفوگرافیک‌های مقایسه‌ای، صفحه به صورت عمودی یا افقی نصف شده و در هر طرف آن یک محصول یا یک گزینه قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال در مقایسه دو تلفن همراه، هر کدام در یک طرف صفحه قرار گرفته و مشخصات آن ها به صورت مستقیم با یکدیگر مقایسه می‌شوند.


اینفوگرافیک های مقایسه ای

اینفوگرافیک سلسله مراتبی

اینفوگرافیک سلسله مراتبی می تواند اطلاعات را از بیشتری تا کمترین درجه بندی کند، برای این کار می‌توانید از یک تجسم هرمی استفاده کنید که پایه هرم بیشترین ارزش و نوک هرم کمترین ارزش مربوط به یک پارامتر یا ویژگی را دارا می‌باشد. هرم غذایی برای کودکان یکی از معروف‌ترین این هرم‌ها است که در آن غذاهای قابل استفاده برای کودکان به صورت سلسله مراتبی درجه بندی و عنوان شده‌است.


اینفوگرافیک های سلسه مراتبی

اینفوگرافیک لیستی

اگر قصد دارید مجموعه‌ای از نکات، لیستی از منابع و یا لیستی از مثالها را به اشتراک بگذارید، یک اینفوگرافی لیستی به بهترین نحو از عهده این کار بر خواهد آمد. اصولا این نوع از اینفوگرافیک‌ها ساده بوده و هدف اصلی ار‌ئه یک سری از مثال‌ها و یا معرفی یک مجموعه است، با توجه به این موضوع سعی کنید یک اینفوگرافی جذاب ایجاد کنید تا کاربر با لیست شما تعامل برقرار کند، برای تحقق بخشیدن به این موضوع می‌توانید از فونت‌های جذاب، رنگ‌های متفاوت برای هر مثال و قرار دادن تصاویر به جای شماره هر مثال استفاده کنید.


اینفوگرافیک های لیستی

اینفوگرافیک رزومه

با اشباع بازار کار در وضع کنونی، افراد جویای کار باید راه‌های خلاقانه‌ای برای جدا کردن خود از بقیه و منحصربه‌فرد به نظر رسیدن، پیدا کنند. به همین دلیل رزومه‌های اینفوگرافیک در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند.

با این وجود، یک رزومه اینفوگرافیک در اکثر موارد به طور کامل نمی‌تواند جایگزین رزومه سنتی شود. اما آنها یک سند بصری عالی برای ارائه در هنگام یک مصاحبه کاری، انتشار در سایت نمونه کارها یا قرار دادن در یک برنامه ایمیل هستند و می‌توانند یک مکمل عالی برای رزومه اصلی باشند.

کدام یک از انواع اینفوگرافیک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود؟

کاربردهای اینفوگرافیک به یک موضوع یا مساله خاص محدود نمی‌شود و در صورتی که الگوی مناسب با هدفتان را انتخاب کنید می‌توایند در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین اطلاعات را به مخاطبانتان ارائه کنید. توجه داشته باشید هدف اصلی یک اینفوگرافیک برقراری بیشترین تعامل با افراد مختلف است، پس سعی کنید تا اینفوگرافیکی اصولی، جذاب و خلاقانه ایجاد کنید.