طراحی گرافیک (Graphic Design) در تمام دنیا از گذشت تا به امروز یکی از پر طرفدارترین و جذابترین گرایش های هنری بوده است و هنرمندان مطرحی و بزرگی در این حوزه مشغول به فعالیت بوده و هستند. با گسترش صنایع نیاز به تبلیغات بوجود آمد، و برای تولید آن و رقابت بین تولیدکنندگان و برندها نیاز به افرادی که این هنر و خلاقیت را دارا باشند، ایجاد گردید و شغلی با عنوان گرافیست (Graphic Designer) متولد شد.

گرافیک | Graphic

گرافیک هنر انتقال (ارتباط) دادن یک پیام از طریق تصویر به مخاطب است.

کلمه گرافیک برگرفته از واژه یونانی graphikos میباشد و به معنای آنچه است که به طرح زدن و طراحی مربوط می‌شود. تعریف دیگر از گرافیک هر کار یا شیوه‌ایست که مربوط به کشیدن تصویر میشود، حال از روی یک چیز یا از انگاره آن، بنابراین همه پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد، که ایجاد شده‌اند؛ به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

تولد و توسعه گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالاهای صنعتی و غیرصنعتی آغاز گردید، برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ بود تا مخاطب در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی است بین خطوط، رنگ ها و المان‌های گرافیکی. در نهایت تصویر شکل گرفته تبلیغاتی باید بتواند خواسته تولید کننده محصول را نیز برآورده سازد.

گرافیست | Graphic Designer

گرافیست کسی است که بر مبنای سفارشی که به او می دهند و با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. طراحی گرافیک، تخصص‌های مختلفی دارد :

1. ارتباط بصری (Visual communication)
2. تصویرسازی (Illustration)
3. گرافیک محیطی

گرافیست با استفاده از نرم افزارهای مختلف و به کارگیری تجهیزات سخت افزاری به انتقال پیام خود به مخاطب می پردازد. یک گرافیست علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری بالا، نه تنها بایستی از مهارت ارتباطی مناسبی برخوردار باشد، بلکه باید توان خوبی نیز در استفاده از نرم افزارهای گرافیکی داشته باشد.

در ادامه با چند نفر از مشهورترین گرافیست های دنیا آشنا خواهیم شد.

چیپ کید | Chip kidd

چیپ کید یکی از طراحان گرافیک بسیار معروف نیویورکی است که کارهای بسیار زیبایی در طراحی جلد کتاب های نویسندگان معروفی مانند آلفرد.آ.نوپف، جیمز الروی، مایکل کریتون و نیل گیمان را در کارنامه خود جای داده است. رمان پارک ژوراسیک از جمله طراحی جلد کتاب های معروف وی می باشد که در سال 2005 به چاپ رسید.


معرفی گرافیتهای مطرح جهان - چیپ کید

تاریخ طراحی جلد کتاب به دو دوره تقسیم می‌شود: پیش از طراح گرافیکی به نام کید و پس از او.

راب جانوف | Rob Janoff

طراحی لوگو اپل یکی از بهترین طراحی هایی می باشد که می توانید در بین لوگوی برندهای معروف دنیا مشاهده نمایید. راب جانوف از جمله طراحان گرافیک معروف دنیا می باشد که در طول دو هفته لوگوی شرکت اپل را به گونه ای بسیار ساده و زیبا خلق نمود.

راب جانوف در اینباره می‌گوید ایده ی اصلی لوگوی اپل یعنی شکل سیب گاز زده در ابتدا ایده ی خوبی نبود پس من شروع به طراحی کردم و سیلوئت هایی از سیب (طراحی شکل سیب با رنگ کاملا سیاه) در مدت دو هفته بر روی کاغذ کشیدم، چون نام شرکت توسط استیو جابز اپل گذاشته شده بود و یک شرکت کامپیوتری بود باید تصور می‌کردم که اگر کامپیوتری داشتم که نام آن یک میوه بود چه لوگویی برایش مناسب می بود، پس برای طراحی سیب به ساده ترین شکل ممکن به طوری که قابل تشخیص باشد تصمیم گرفتم سیبی گاز زده طراحی کنم.


معرفی گرافیتهای مطرح جهان - راب جانوف

پیتر ساوین | Peter Saville

پیتر ساوین از طراحان گرافیک بسیار معروف از منچستر می باشد که به مدت پنج دهه بر روی طراحی آستین لباس فعالیت داشته است. البته لازم است بدانید که حوزه ی فعالیت این طراح فقط به آستین ختم نمیشود، به طوریکه در سال 2004 به عنوان مدیر خلاقیت شهر منچستر معرفی شد. وی یکی از مطرح‌ترین طراحان گرافیک در زمینه مُد و لباس می‌باشد. پیتر ساوین در طول فعالیتش در حوزه ی مُد، با افراد مشهوری مانند جیل ساندر و مَک کارتی همکاری داشته است.


معرفی گرافیتهای مطرح جهان - پیتر ساوین

کارولین دیویدسون | Carolyn Davidson

اگر در زمینه‌ی طراحی لوگو مشغول به فعالیت باشید، بدون شک نام کارولین دیویدسون به گوشتان برخورد کرده‌است. فیل نایت بنیان گذار نایک به دنبال تعیین هویت بصری برای شرکتش بود که با یک دانشجوی گرافیک کالج پورتلند آشنا شد. کارولین دیویدسون هرگز تصور نمی‌کرد که طراح یکی از مشهورترین لوگوهای تاریخ خواهد شد.

این طراح گرافیک معروف در سال 1971 توانست لوگوی برند معروف نایک (Nike)را با 35 دلار طراحی کند. کارولین دیویدسون بخاطر سادگی و زیبایی که در طراحی لوگو به کار میبرد، شناخته شده‌است.


معرفی گرافیتهای مطرح جهان - کارولین دیویدسون

سائول باس | Saul Bass

سائول باس از نخستین طراحانی است که هم‌زمان در سه حوزه تیتراژ، پوستر سینما و کارگردان فیلم فعال بوده و آثار فراوانی آفریده‌است. تأثیر باس در گرافیک سینمای جهان انکار ناپذیر است. وی یکی از مشهورترین طراحان گرافیک در قرن بیستم محسوب میشود که در زمینه ی طراحی پوستر، طراحی لوگو و آرم و طراحی کاراکتر، تیتراژ فیلم و سینما فعالیت داشت. یکی از مشهورترین کارهای هنری وی همکاری با آلفرد هیچکاک بود. سائول باس یکی از اولین طراحان گرافیک بود که سینما و گرافیک را به هم پیوند زد وی متولد 1920 در نیویورک بود، در سن 76 سالگی در 25 آوریل 1996 درگذشت.


معرفی گرافیتهای مطرح جهان - سائول باس

ماسیمو وینلی | Massimo Vignelli

ماسیمو وینلی در سال ۱۹۳۱، در میلان متولد شد. وی در میلان و ونیز، در رشته معماری تحصیل کرد. در سال ۱۹۶۰، به همراه همسرش، استودیوی طراحی و معماری وینلی را در میلان بنا نهاد. در سال ۱۹۷۱ بنیاد وینلی و در سال ۱۹۷۸ شرکت طراحی وینلی را در نیویورک بنا کرد. کارهای او شامل طراحی گرافیک و برنامه‌های هویت سازمانی، طراحی انتشارات، علائم، طراحی برای نمایشگاه‌ها، مبلمان و طراحی داخلی، طراحی محصول برای شرکت‌ها و سازمان‌های اروپایی و امریکایی می‌شود.
کارهای او در سرتاسر جهان منتشر شده و به نمایش درآمده‌اند و بخشی از مجموعه‌ی دائمی موزه‌هایی متعدد هستند، از جمله: موزه‌ی مدرن نیویورک، موزه‌ی هنر بروکلین و تعداد زیادی موزه دیگر. او در بسیاری از دانشگاه‌های اصلی امریکا و سایر نقاط جهان سخنرانی و تدریس کرده‌است. وینلی به مدت ۱۰ سال مدرس دانشگاه طراحی هاروارد بود و در سال 2014 درگذشت.


معرفی گرافیتهای مطرح جهان - ماسیمو وینلی

به عقیده‌ی ماسیمو وینلی طراحی، کاستن میزان ابتذال در جهان است. طراحی، جهان را تبدیل به مکان بهتری برای زیستن می‌کند.