زمانی که بشر به هنر تصویرگری روی آورد، نشان داد که به تماشای تصاویر بیشتر از نوشتن علاقه‌مند است. گاهی یک تصویر گویای حرف های زیادی است که می تواند از توصیف مضاعف جلوگیری کند.
در حال حاضر ویدئوها دربرگیرنده تصاویری هستند که میتوانند مفاهیمی ارزشمند و پیامهای خاصی را به مخاطبان منتقل کنند.

نمایش اطلاعات یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی است که می‌توانید با کمک گرفتن از تصاویر، منظور خود را به بقیه‌ افراد دیگر منتقل کنید. ویدیو مارکتینگ یک استراتژی بسیار قدرتمند است، که چند سالی است جایگاه ویژه‌ای در حوزۀ مارکتینگ پیدا کرده است. برای اطلاع از اهمیت آن کافیست نگاهی به آمار زیر بیندازید:

روزانه بیش از 7 میلیارد ویدیو از سایت YouTube مشاهده می‌شود.
در سایت اشتراک گذاری ویدیو فارسیِ آپارات، روزانه بیش از 7 میلیون فیلم دیده می‌شود.
ویدیوها 1200 برابر بیشتر از متن و تصویر به اشتراک گذاشته می‌شوند.
فیلم‌ها باعث افزایش 80 درصدی نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در فضای اینترنت می‌شوند.
تنها وجود کلمه ویدیو در کنار عنوان شما در نتایج گوگل، باعث افزایش 19 درصدی نرخ کلیک کاربران می‌شود.

و در نهایت 80 درصد از مخاطبانی که ویدیو شما را مشاهده کرده‌اند، پس از گذشت یک ماه برند شما را به یاد می‌آوردند!

در دنیای امروز، ویدئو به‌راحتی قابل‌دسترس است. فضاهای ناتمامی برای بازاریابی ویدئویی ایجادشده است مانند تلگرام، آپارات، اینستاگرام، یوتیوب، تبلیغات تلویزیونی و بردهای ویدئویی در مترو.


ویدئو مارکتینگ

امکانات ویدئوها نامحدود است. با استفاده از تلفن هوشمند، مشتریان می‌توانند به ویدئوهای آنلاین در هر زمان و مکانی دسترسی داشته باشند. این در مورد بازاریابی سنتی و بازاریابی کاغذی صدق نمی‌کند. از طریق ویدئو، شما می‌توانید به مخاطبین خود، در هرکجا که هستند، بیشترین دسترسی را داشته باشید و به بهترین شکل ممکن پیامتان را منتقل کنید.

ویدئو مارکتینگ بازاریابی عصر نوین!

ویدئو مارکتینگ یک روش بازاریابی برای نمایش محصولات و خدمات است که به دلیل اثر بخشی بیشتر برای مخاطبان، قابلیت جذب بیشتر مخاطب را دارد. هرروزه بازاریابی ویدیویی بیش‌تر و پررونق‌تر می‌گردد و این مرحله می‌تواند یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها برای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و جذب مشتری باشد .

نکته: توجه کنید که حتماً از لوگو و آرم خود در انتشار ویدیوها استفاده کنید تا بیننده‌ها پس از تماشای آن با تولیدکننده‌های ویدیو آشنا شده و در ذهن آن‌ها باقی بمانید.

(قابل ذکر است طراحی لوگو خلاقانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. )

ویدئو تأثیرگذارتر است. مطالعات نشان می‌دهد که نرخ ضبط حافظه، از لحاظ دیداری و نوشتاری، بیش از ۷۰ درصد است. این میزان برای حافظه دیداری ۲۰ درصد اطلاعاتی است که دیده می‌شود و برای حافظه شنیداری ۱۰ درصد است.

ترکیب صوتی و تصویری، قدرتمندترین ابزار تبلیغاتیست.

ویدئو احساسی است. ویدئو به شما این امکان را می‌دهد که به‌وسیله موسیقی به‌طور مستقیم بر احساسات مرکزی مغز افراد تأثیر گذاشته و آن‌ها را جذب کنید. از طریق ویدئو، شما می‌توانید تصویر خود را نیز به مفهوم گفته‌های خود ضمیمه کنید.

ارتباط انسانی از طریق ویدئو، مؤثرتر از خواندن وقایع در متن است.




وایرال مارکتینگ | Viral Marketing چیست؟

یکی از مباحثی که بطور مستقیم با ویدیو مارکتینگ در ارتباط است، وایرال مارکتینگ است که امروزه در بسیاری از روش‌های بازاریابی به کار گرفته می‌شود. Viral Marketing از دو بخش تشکیل شده، یک بخش آن همان بازاریابی است که ممکن است به شیوه‌های مختلف اجرا شود و شامل روش‌های اینترنتی و غیر اینترنتی می‌شود.

کلمه Viral به معنی ویروسی یا ویروس مانند است که در کنار کلمه Marketing، باعث به وجود آمدن یک سبک جدید از بازاریابی شده، که ممکن است با روش‌های اینترنتی یا غیر اینترنتی اجرا شود.

نامگذاری این شیوه بازاریابی از رشد ویروس‌ها نشأت گرفته که به صورت انتقال از یک فرد به فرد دیگر است و این امر باعث گسترش آن می‌شود.

بنابراین وایرال مارکتینگ را می‌توان به عنوان یک روش بازاریابی معرفی کرد که تبلیغات آن با استفاده از انتقال فرد به فرد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام می‌گیرد.

در این حالت، بازاریاب اصلی، تبلیغات خود را به زیر دسته‌ها انتقال داده و آنها وظیفه بازاریابی و تبلیغات در سطوح پایین را برعهده می‌گیرند. البته نکته‌ای که در اینجا باید در نظر بگیرید این است که در ماهیت چیزی که می‌خواهید به صورت ویروسی پخش شود، باید ویژگی‌ داشته باشد که باعث جذب مخاطبان و انتقال آن به یکدیگر شود.

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که وایرال مارکتینگ چه ارتباطی به بازاریابی ویدیویی دارد؟

زمانی که شما یک ویدیو را به عنوان ویدیو تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی یا در رسانه‌ها به اشتراک می‌گذارید، دیده شدن ویدیو از یک طرف و پخش شدن آن در شبکه‌های اجتماعی بین افراد مختلف باعث به وجود آمدن یک نوع بازاریابی ویروسی می‌شود. بنابراین می‌توانیم ویدیو مارکتینگ را به عنوان یک شاخه از وایرال مارکتینگ معرفی کنیم.

مزایای ویدیو مارکتینگ

با ویدئو مارکتینگ مخاطبان به‌صورت دقیق با نوع خدمات و محصولات شما آشنایی پیدا می‌کنند.

در ساخت ویدئو مارکتینگ دقت کنید چون یک‌بار ساخته می‌شود پس این کار را درست و با دقت انجام دهید که به نتیجه‌ی مطلوب خود دست پیدا کنید.

ویدیوهای ساخته‌شده اگر حرفه‌ای کارشده باشند، باعث می‌شود تا مشتریان میان شما و هم‌صنف‌های شما تفاوتی را قائل شوند.

کاربران از طریق موتورهای جستجو و انواع شبکه‌های اجتماعی که ویدیو را در آن‌ها منتشر کردید به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند و از سایت شما دیدن می‌کنند. تأثیر آن بر روی سئو وب‌سایت مثبت است و باعث افزایش آمار بازدیدکنندگان وبسایت شما میشود. یکی از مهم‌ترین گامی‌هایی که باید برداشته شود قرار دادن ویدئوی مورد نظر در صفحات فرود است.

به طور مثال تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد محتوای ویدئویی تأثیر زیادی بر میزان فروش مستقیم محصولات دارند، به این دلیل که درصد بالایی از مشتریان پس از تماشای ویدئو اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین ایجاد ویدئوهای خلاقانه و جذاب به دلیل تصاویر بصری ارزشمند می‌تواند مشتری را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه محتوای ویدئویی را می‌توان موثرترین ابزار موجود در دوره بازاریابی دیجیتال دانست.

امروزه از فن‌های جذابی برای ویدیو مارکتینگ استفاده می‌شود که در ایران به موشن گرافیک و تهیه فیلم‌های جذاب و خنده‌دار روی آورده‌اند که تأثیر زیادی در بهتر دیده شدن برند شما دارد.




معایب ویدیو مارکتینگ

طبق بررسی‌های صورت گرفته، بین 30 تا 40 درصد بازاریابان تمایلی به استفاده از ویدیو مارکتینگ ندارند. اما دلیل آنها برای این کار چیست:

ساخت ویدیو گرانتر از محتوای نوشتاری است: برای نوشتن محتوای نوشتاری در یک سایت، فقط به یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید که بتوانید متن مورد نظر را تایپ کنید. پس نه به تخصص خیلی پیچیده‌ای نیاز دارید و نه هزینه زیادی برای آن. این در حالی است که شما برای ساخت یک ویدیو، باید نحوه کار با نرم افزارهای مختلف را آموزش دیده باشید و یا ساخت آن را به یک شرکت تبلیغاتی واگذار کنید. در هر صورت برای تهیه محتوای ویدیویی نیز به مطالب جدید نیاز دارید که تمامی این موارد باعث گران‌تر شدن بازاریابی ویدیویی می‌شود.

ساخت ویدیو زمان‌بر است: چه بخواهیم و چه نخواهیم، ساخت ویدیو نسبت به نوشتن محتوای نوشتاری برای یک سایت زمان بیشتری نیاز دارد. در واقع، برای داشتن یک فیلم تبلیغاتی شما هم نیاز دارید که ساختار فنی فیلم را آماده کنید و هم باید محتوای مناسبی داشته باشید. فراهم آوردن این دو مورد و کنار هم قرار دادن آنها باعث می‌شود که زمان زیادی از بازاریابان گرفته شود.

مشکلات فنی در مورد ویدیو بیشتر است: این ایراد از لحاظ فنی به بازاریابی ویدیویی وارد نیست، اما باید بپذیریم که در برخی مناطق امکانات لازم برای نشان دادن ویدیو به شکل مناسب وجود ندارد. پایین بودن سرعت بارگذاری ویدیو در برخی مناطق، نبود زیرساخت‌های لازم برای نمایش فیلم یا نداشتن برخی امکانات در وب سایت‌ها از مهمترین ایراداتی است که در این حوزه وجود دارد.

نمایش ویدیو اینترنت را مصرف می‌کند: وقتی که شما یک مطلب نوشتاری را مطالعه می‌کنید، نهایتاً با بارگذاری تصاویر ممکن است یک مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف شود. اما وقتی که یک فیلم را می‌بینید، مسئله حجم اینترنت مصرف شده برای شما اهمیت پیدا می‌کند و با توجه به کیفیت آن ممکن است حجم اینترنت مصرف شده متغیر باشد. به همین دلیل کاربرانی که از اینترنت حجمی استفاده می‌کنند، شاید تمایل کمتری به دیدن فیلم داشته باشند. به همین دلیل فیلم‌های کوتاه با حجم کم، مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

چهار مرحله مهم در ساخت ویدیو مارکتینگ

1- استراتژی : ایده، سناریو، تولید، خلاقیت، انتشار و مواردی از این دست که در این قسمت باید تعیین تکلیف شود.

2- تولید : در این بخش بر اساس داده ها و اطلاعات و استراتژیهای بخش اول اقدام به انتخاب فرم مناسب ویدیو و تولید آنها در سه بخش پیش تولید، تولید و پس تولید می کنیم. متاسفانه خیلی از علاقه مندان به مبحث ویدیو مارکتینگ را به اشتباه می‌اندازد و تصور می‌کنند که همه چیز محدود به همین بخش است. در حالی که این فرآیندها مرحله به مرحله به هم مرتبط هستند و همدیگر را کامل میکنند.

3- انتشار : در این قسمت شما باید بر اساس استراتژی تعیین شده‌تان اقدام به استفاده از کانالهای توزیع مناسب برای انتشار و توزیع ویدیوهایتان کنید تا به بهترین و موثرترین حالت ممکن در معرض و اختیار مخاطبها و تماشاگرانتان قرار بگیرد.

4- آنالیز : بخش نهایی که در این قسمت ما باید نتیجه و اثر ویدیوهای منتشر شده را تحلیل و آنالیز کنیم و از نتایج آن برای بهبود و رفع اشکالات ویدیوهای بعدی و تقویت نقاط قوت بهره بگیریم.


کلام آخر: یک کلیپ ویدئویی می تواند راوی یک داستان، بیان یک مسئله و موضوع، تبلیغ، معرفی یک محصول یا نحوه استفاده از آن و .... باشد. در این صورت مخاطب با مشاهده جزء به جزء قسمت‌های فیلم می تواند به صورت مستقیم پیام را دریافت کند. درک مفهوم یک فیلم از خواندن یک کتاب و نوشته راحت تر است. زیرا مخاطب به راحتی با تصاویر ارتباط برقرار میکند و بدون اینکه مدت زیادی را در ذهن خود صرف تصویرسازی کند، می تواند تصاویر را مشاهده کند.