تاثیر رنگ ها روی ذهن و جسم انسان بر کسی پوشیده نیست. رنگ ها می‌توانند روی انرژی ذهن انسان، احساسات و عواطف آنها تاثیر بگذارند یا حتی تاثیرات فیزیکی داشته باشند، مثل کنترل فشار خون، اشتها، استرس و ... .
(برای بررسی خصوصیات هر رنگ به مقاله روانشناسی رنگ ها مراجعه نمایید)

در این مقاله به بررسی چگونگی انتخاب رنگ سال می پردازیم.

در حقیقت انتخاب رنگ سال یک فرآینده پیچیده است و در پی اتفاقات و عواملی تعیین میگردد که در سال قبل از آن جهان را تحت تاثیر قرار داده است، مانند جنگ ها، بلایای طبیعی، بحران های اقتصادی، بیماری ها و غیره.
انتخاب این رنگ، یک کار روانکاوانه هنری در سبک زندگی جامعه جهانی است، برای آرامش انسان و ایجاد صلح در دنیا، که کارکردهای فرهنگی و اجتماعی نیز دارد.

رنگ سال، یک قانون نانوشته و یک رسم محبوب است که تمام مردم دنیا از آن استقبال می‌کنند و زندگی شان به نحو آگاهانه یا ناآگاهانه تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. استفاده از یک رنگ خاص در سال آینده بدین منظورست که اتفاقات بد سال گذشته از زندگی شان بیرون می رود و شانس زندگی پر از آرامش شامل حال شان می شود.


رنگ سال و چگونگی انتخاب آن

آن چه درباره رنگ‌ها نمی‌دانید

نخستین رنگ‌هایی که انسان اولیه شناخت، آبی تیره در شب و زرد روشن در روز بود. انسان های اولیه بعد از آشنا شدن با رنگ‌ها، به نقاشی‌های روی دیوار غارها که خودشان ترسیم کرده بود، رنگ دادند. آن‌ها مواد اولیه رنگ‌ها را از عناصر طبیعی تهیه می‌کردند. قبل از تولید رنگ‌های صنعتی، همه رنگ‌ها از گیاهان تولید می‌شدند، از گیاهانی مانند: حنا، گل سفید، روناس و غیره. بعدها رنگرزی به عنوان شغلی برای انسان اهمیت یافت.

واژه رنگ مترادف کلمه انگلیسی hue یا colour، حاصل فرایند فیزیکی است که در اثر تابش و انعکاس نور در مقابل چشم بیننده، نمایان می‌شود. واژه مترادف دیگری که برای رنگ وجود دارد pigment و colorant به معنی رنگ‌دهنده و رنگدانه، که با خواص فیزیکی و شیمیایی مولکول‌های رنگ‌دار مرتبط است و ماهیت رنگ را بررسی می کند.

شرکت Pantone | تعیین کننده رنگ سال

برای توضیح در این مورد، باید به دهه‌ها پیش، یعنی دقیقا سال ۱۹۶۳ برگردیم، در این زمان یک فارغ‌التحصیل رشته شیمی به نام لارنس هربرت، یک سیستم برای استاندارد کردن رنگ‌ها، بنا نهاد و بعد از آن شرکت M&J Levine در نیوجرسی ایالات متحده را از برادران لوین خرید و با نام پنتون (Pantone) ثبت کرد. پنتون به معنی «همه رنگ‌ها» است. (Pan ، پن یعنی همه و tone ، تون یعنی رنگ )

پنتون با معرفی سیستم تطبیق (Pantone Matching System) با ۵۰۰ رنگ استاندارد ، صنعت چاپ را متحول کرد. این سیستم ، ابزاری مبتکرانه بود که تولید و انتخاب رنگی دقیق، با احتساب تمام جزئیات و ریزه کاری ها را برای مردم تمام دنیا امکان پذیر می کرد. این ابزار ، استانداردی را به وسیله کدهایی اختصاصی فراهم کرد که روی یک نوار باریک چاپ شده بودند.. به این ترتیب به هر رنگ، عددی اختصاص داده می‌شد و دیگر قضاوت متغیر مردم، باعث نمی‌شد که رنگی با رنگ دیگر اشتباه گرفته شود.

در بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۰ Pantone خود را به عنوان واحد استاندارد صنایع گرافیکی هنری مطرح کرد و آرشیو رنگ‌های خود را به ۷۴۷ رنگ رساند. در سال ۱۹۸۶ موسسه رنگ پنتون (Pantone ) راه‌اندازی شد که با مشاوره و پیش‌بینی رنگ‌های محبوب به طراحان و برندها کمک کرد، تا قدرت و تاثیر رنگ‌ها را به خدمت بگیرند. در سال ۱۹۸۷ به مجموعه رنگ‌های استاندارد پنتون، رنگ‌های متالیک و پاستل افزوده شد، که گزینه‌های بیشتری را در انتخاب رنگ برای طراحان فراهم می کرد و سیستم پردازش رنگ را با ۳۰۰۰ رنگ به روزرسانی نمود.

نخستین بار در سال ۱۹۹۹ پنتون به فکر انتخاب رنگ سال افتاد و برای اولین بار رنگ سال بعد ، یعنی سال ۲۰۰۰ میلادی را انتخاب کرد. رنگ منتخب آن سال آبی نیلگون (cerulean) بود. در سال ۲۰۰۷ پنتون توسط شرکت x.rite که در فناوری رنگ و تولید نرم‌افزارها و ابزارهای سنجش رنگ جزو سردمداران این صنعت بود ، خریداری شد. در سال ۲۰۱۰ پنتون استاندارد جدیدی با عنوان پنتون پلاس با بیش از ۱۳۰۰ رنگ و همچنین رنگ‌های نئون و پریمیوم متالیک را معرفی کرد. در سال ۲۰۱۶ x.rite که مالک پنتون بود ، توسط شرکت داناهر (Danaher Corp) خریداری شد.



کد گذاری در سیستم پنتون pantone

رنگ سال رنگی است که هر سال در سراسر جهان طنین انداز می شود. متخصصان رنگ در موسسه رنگ پنتون Pantone در جستجوی اثرات جدید رنگ ها ، تمام دنیا را زیر نظر می گیرند. این جستجو صنعت سرگرمی و سینما، کلکسیون های هنری و هنرمندان نوظهور، مد و لباس، تمامی حوزه های طراحی از جمله طراحی تبلیغاتی، مقصد سفرهای محبوب، سبک های جدید زندگی، کنسول های بازی، ورزشکاران محبوب و شرایط اجتماعی واقتصادی را در برمی گیرد. همچنین فناوری های جدید، مواد و منسوجاتی که بر روی رنگ اثر می‌گذارند، پلتفرهام شبکه های اجتماعی، رویدادهای ورزشی پیش رو و هر چیزی که نظر عموم را جلب می‌کند ، در فرایند انتخاب رنگ سال تاثیرگذار هستند.


رنگ سال برای طراحی گرافیک و تبلیغات

انتخاب سالانه یک رنگ خاص با عنوان رنگ سال، دو بار در سال به میزبانی این شرکت در اروپا ، در جلسات محرمانه با شرکت نمایندگان ملل های مختلف «گروه استانداردهای رنگ» برگزار می شود و در نهایت رنگ منتخب قبل از شروع سال نو میلادی اعلام می گردد.
صنایع نساجی، مد و لباس، وسایل آرایشی و زیبایی، طراحان گرافیک و معماری، صنایع رنگسازی و دکوراسیون به پنتون مدیون هستند ، زیرا با بیش از ۱۰.۰۰۰ رنگ استاندارد که این موسسه کدگذاری کرده است، پیوند دارند. در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون طراح و تولیدکننده در سرتاسر جهان وابسته به محصولات و خدمات پنتون هستند. استانداردهای پنتون پارامترهای رنگ های فیزیکی و دیجیتالی را مشخص و تایید می کنند.


رنگ سال بین سالهای 2000 تا 2020 میلادی

متاسفانه ما در کشور خود سازمان و یا ارگانی را نداریم تا در آستانه سال تحویل شمسی ، رنگ سال را اعلام کند و به ناچار از رنگ سال کمپانی پنتون که در آغاز سال میلادی اعلام می شود، پیروی می کنیم.