طراحی کاتالوگ حرفه ای و بی نقص گامی بزرگ در بازاریابی و تبلیغات محصولات است. کاتالوگ متولد شده‌است تا با لیست کردن محصولات و توضیح آنها به مخاطب، یک منو حرفه‌ای در پیش روی او بگشاید. با کاتالوگ میبایست به مخاطب این اطمینان خاطر داده شود که هر آنچه که او میخواهد (کیفیت، سرویس، خدمات و ...) را اختیار داریم و میتوانیم به بهترین شکل آن را ارائه دهیم.

طراحی کاتالوگ در دنیای پر رقابت امروز که هر کالایی در هر منطقه‌ای حداقل چند نمونه مشابه دارد، یک ابزار تبلیغاتی عالی است. ما تمام محصولات و کالاهای خود را در کاتالوگ در کنار هم میچینیم، گویی در حال چیدن یک میز غذا هستیم، تزئین میکنیم و با جذاب ترین کلمات؛ اما در قالب کوتاه ترین جملات ، هرآنچه که مخاطب را به واکنش وا می‌دارد تشریح میکنیم. به همین سادگی!



طراحی کاتالوگ خلاقانه

طراحی کاتالوگ خلاقانه

طراحی کاتالوگ قرار نیست خود را فدای زیبایی و هنر کند؛ زیرا کاتالوگ تلفیق هنر با تجارت است؛ بنابراین اگر باعث فروش بیشتر نشود و تنها به جنبه‌های هنری آن توجه شود ، آن کاتالوگ روی میزها و لابه لای سایر محصولات تبلیغاتی گم می‌شود. کاتالوگ قرار نیست دیده نشود، قرار نیست نقش یک دفترچه نقاشی را بازی کند، کاتالوگ میبایست یک محصول تبلیغاتی خلاقانه باشد که هر بیننده‌ای را تبدیل به یک مشتری نماید.

طراحی کاتالوگ تاثیرگذار، رعایت نکات خاصی را میطلبد؛ زیرا خلاقیت و شناخت از مشتریان باید با رنگها و تصاویر جذاب آمیخته شود.

اولین نکته در طراحی کاتالوگ کمک گرفتن از عکاسی صنعتی حرفه‌ای است؛ عکاس میبایست مفهموم محصول را درک کرده تا بتواند آن را در عکس به ظهور برساند. در کاتالوگ قرار است درباره هر محصول توضیحاتی داده شود، مشخصات و نکات مثبت آن گفته شود؛ اما همیشه یک نکته مثبت بیشتر از بقیه مورد تاکید است؛ همان نکته ای که مزیت رقابتی نسبت به محصولات رقبا است. تصاویر و مطالب باید همسو با هم باشند و این نکته را به صورت واضح به مخاطب انتقال دهد.
برای مثال این شامپو ، ریزش مو را متوقف میکند ؛ این پیام اصلی است. تصویر باید چنین پیامی را منتقل کند و در توضیحات نیز بر روی آن تاکید گردد، سپس سراغ سایر جزئیات برود.

برای توضیحات بیشتر درباره محصول بروشور وارد عمل خواهد شد.
مخاطب نباید با جملات تکراری و بلند خسته شود؛ یک مزیت اگر در چند محصول مشابه وجود دارد میبایست با تغییر ساختار جملات برای هر کدام ، خواننده را مشتاق نگه داشت.

جملات باید بر روی نیازها و علایق و خواسته مخاطبان انگشت بگذارد که با خواندن آن، پاسخ سوالات خود را یافته و به این نتیجه برسد که نیاز و خواسته او با خرید این محصول برآورده خواهد شد. مشتری دوست ندارد چیزی به او بفروشند و میخواهد احساس کند انتخاب با اوست. انتخاب کردن به همه افراد حس قدرت میدهد. لذا با کلمات و جملات محکم و جذاب یا نیازی در او بیدار و تامین شود و یا اطمینان یابد با این انتخاب نیاز او برطرف خواهد شد.

وقتی تعداد زیادی محصول مشابه در بازار وجود دارد انتخاب برای مشتریان سخت تر است؛ لذا در طراحی کاتالوگ حرفه ای میبایست با ذکر دلایل منطقی و اطلاعات صحیح مشتری را ترغیب به خرید نمود.
اغراق خطرناک است ؛ مگر اینکه قصد داشته باشیم مشتریانی یکبار مصرف داشته باشیم، مشتری وفادار، صداقت میخواهد.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ خلاقانه و حرفه ای

در طراحی کاتالوگ حرفه ای به رنگ زمینه و چیدمان محصولات در صفحات دقت ویژه ای میشود، حتی رنگ تیترها و توضیحات نیز موثر است. بنابراین سلایق و نیازهای مشتریان و گروههای هدف باید مورد توجه قرار بگیرد؛ بزرگ کردن فونت بعضی از جملات میتواند کمک کند مشتری تصمیم بگیرد؛ بسیاری از مواقع خرید اتفاق نمی افتد زیرا مشتری مردد است و نیرو محرکه ای برای هل دادن او به طرف انتخاب و گرفتن تصمیم وجود ندارد.



نمونه طراحی کاتالوگ حرفه ای

دسته بندی محصولات در طراحی کاتالوگ مهم است؛ زیرا صفحات اول همیشه بیشتر دیده میشوند. در کاتالوگ‌های پر حجم، بعضی از محصولات عالی با جایگذاری اشتباه دیده نمیشوند، یک سوپر مارکت مجهز در انتهای یک کوچه بن بست دیده نمیشود. به همین دلیل با توجه به گروههای هدف خود، نیازها و شرایط مالی آنها را در دسته بندی کاتالوگ لحاظ کنید.

و در آخر جلد کاتالوگ، جایی که به مخاطب میگوید من را ببین.
بهترین مزیت و یا محصول را بر روی جلد تبلیغ کنید؛ به رنگ زمینه و فونت و رنگ ها هم باید توجه شود. طراحان حرفه ای کاتالوگ تاثیر روانشناسی رنگها را خوب میداند.