رنگ‌ها یکی از قدرتمندترین و مهم‌ترین عناصر در طراحی هستند.
از آنجایی که فرآیند طراحی مدام در حال پیشرفت و دگرگونی است, درک ما از رنگ‌ها و شیوه کار با آن ها نیز دچار تغییر می‌شود. یکی از مباحث مهم در طراحی گرافیک، روتوش تصاویر و اصللاح رنگ آنها استفاده صحیح از گرادیانت‌ها (Gradient) است.

به نظر می‌رسد استفاده از رنگ های موجود در طراحی رابط کاربری تکراری شده است و نیاز داریم تا رنگ های جدیدی خلق کنیم. به طور مثال به رنگین‌کمان نگاه کرده‌اید که چگونه هر رنگ به‌آرامی به رنگ بعدی تبدیل می‌شود. گرادیانت‌ها هم باید به همان خوبی تغییر رنگ‌های خود را نشان دهند تا ترکیبی چشم‌نواز به وجود آید.

تاریخچه گرادیانت (گرادینت)

مفهوم گرادینت برای اولین بار در سال 1995 میلادی در دنیای گرافیک مطرح شد و از همان اول نیز طرفداران زیادی پیدا کرد. گرادینت ها در طی سال های بعد توسط طراحان گسترش پیدا کردند. هرچند برای مدتی طراحان به سبک های جدیدتر پرداختند و گرادینت برای مدت کوتاهی محبوبیت خود را از دست داد ، اما در سال 2017 میلادی دنیای گرافیک مجددا به برخی از شیوه های طراحی در دهه 2000 برگشت. در همین حال نیز گرادینت دوباره تبدیل به یک مد در طراحی گرافیک شد.

گرادیانت ، Color Transitions (محو شدگی رنگ ها)

گرادیانت در لغت به معنای سطح شیب دار است.
در مفهوم گرافیکی، گرادیانت به ترکیبی تدریجی از رنگ ها گفته می شود که بین آنها مرز مشخصی وجود نداشته باشد.
دنیای گرادیانت‌ها، دنیای بسیار متنوعی است. ترکیب رنگ‌ها ممکن است بسیار ظریف باشند، و گاهی نیز طراح ، ترکیبی جسورانه از رنگ های متضاد را به کار می گیرد، تا ترکیب های خلاقانه‌ای بیافریند و طرحی منحصر به فرد برای خود ایجاد کند. گرادیانت یک ابزار بسیار کاربردی و پرطرفدار می باشد ، که به‌سرعت در حال فراگیر شدن است و جاذبه‌های فراوانی دارد.

گرادیانت باعث ایجاد زیبایی‌های بصری و جلب‌توجه می‌شود. چشم در ابتدا جلب نقاط روشن‌تر می‌شود و بر روی یک ناحیه از رنگ خیره می‌گردد سپس به نقاط تاریک‌تر می‌رود. یک گرادیانت عالی سعی می‌کند سبب چرخیدن چشم‌ها در سرتاسر طرح شود؛ به‌طوری‌که کاربران را ترغیب به تماشا کند. مشاهده و خواندن مطالب بسیاری از کاربران، الگویی شبیه شکل F است. یعنی از سمت چپ بالای طرح شروع می‌کنند و به سمت پایین و دیگر قسمت‌های تصویر حرکت می‌کنند.

راه‌های گوناگونی برای استفاده از گرادیانت وجود دارد؛ یکی از مشهورترین آن‌ها استفاده به‌عنوان پس‌زمینه است؛ که تصاویر، نوشته‌ها و سایر عناصر در لایهٔ بالاتر قرار می‌گیرند. نوشته‌ها می‌توانند کانون توجه باشند . برای توجه بیشتر و تأکید بر روی نوشته‌ها می‌توان گرادیانت رنگ را تغییر داد و یا می‌توان از یک پس‌زمینه ساده و بدون طرح استفاده کرد ؛ سپس بر روی حروف و کلماتی که بر روی پس‌زمینه قرار دارند، از گرادینت رنگی استفاده کرد.

استفاده از گرادیانت پوششی به معنای تعمیر تصویر به خاطر وضوح (resolution) کم یا کیفیت پایین تصویر نیست. بلکه با استفاده از یک نمای ساده، تصویر خارق‌العاده‌ای خلق می‌کند. برای افزودن جذابیت تصویری که زیبایی کافی ندارد، می‌توان از پوشش نازکی از رنگ بر روی آن استفاده کرد.


گرادیانت در طراحی

گرادیانت در طراحی

ساخت گرادیانت ساده و در عین حال خلاقلانه است. می‌توان یک یا چند رنگ را انتخاب نمود، شکلی برای لایه‌بندی در نظر بگیرید و نقاطی برای شروع و پایان رنگ‌آمیزی و همچنین هم‌پوشانی کردن رنگ‌ها مشخص کنید. شاید انتخاب رنگِ گرادینت سخت‌ترین مرحلهٔ کار باشد. انتخاب رنگ‌های مجاور در چرخهٔ رنگ‌ها متقارن‌ترین و طبیعی‌ترین گرادینت ها را تشکیل می‌دهند. در هر طرح می‌توانید از یک یا چند نوع لایه‌بندی استفاده کنید. نیاز است طوری بارنگ‌ها بازی کنید تا رنگ‌مایهٔ نامناسبی در محدودهٔ رنگ‌های اولیه به وجود نیاید.

اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که در طبیعت همه‌چیز یکنواخت و یکدست سبز نیست.تدارج رنگی به‌صورت شکلی جهت‌دار هستند، یعنی تغییرات رنگ از یک نقطهٔ مرکزی آغاز می‌شود و دایره‌ای شکل گسترش می‌یابد. از چپ به راست یا از بالا به پایین لایه‌بندی می‌شوند. ممکن است به‌صورت قطری نیز ساخته شوند. معمولاً گرادینت طبیعی به نظر می‌رسند؛ مخصوصاً وقتی‌که رنگ‌ها را ترکیب می‌کنید، همان‌طور که در دنیای واقعی نیز رنگی کم‌کم محو می‌شود و به رنگی دیگر تبدیل می‌شود.

در طراحی گرادیانت این نکات را به یاد داشته باشید ...

• رنگ‌های پایه مناسب را به کمک ترکیب رنگ‌های برند خود و چرخه رنگ انتخاب کنید.
• هنگامی‌که تردید دارید، از طبیعت برای گرفتن ایده کمک بگیرید.
• با افزودن رنگ‌های جدید، گرادینت خود را متحول کنید اما مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید.
• شکل و مکان درست را در رابط کاربری خود انتخاب کنید و به خاطر داشته باشید که چشم کاربر گرادینت را دنبال می‌کند.

ابزارهای مخصوص ساخت گرادیانت

ساختن گرادیانت در نرم افزار ایلاستریتور بسیار ساده است. اما ابزارهای دیگری هم برای خلق یک گرادیانت وجود دارد.
از سایتهای متفاوتی همچون Plax و Webgradients برای ساختن گرادیانت می توان استفاده کرد.

سه ساختار متداول گرادیانت

گرادیانت‌ها انواع مختلفی دارند. همه آنها شامل یک نقطه هستند که رنگ از آنجا شروع می شود و به تدریج به رنگهای دیگر تبدیل می شوند.

گرادیانت لینیر یا خطی: یک گرادینت خطی نواری رنگی ایجاد میکند که در یک خط مستقیم حرکت میکند. همچنین انتقال از رنگی به رنگی دیگر به نرمی اتفاق می‌افتد.

گرادیانت رادیال یا شعاعی: گرادینت رادیال شبیه گرادینت لینیر است با این تفاوت که در گرادیانت رادیال رنگها از یک نقطه مرکزی عبور می کنند. به عنوان یک طراح شما می توانید، اینکه آن نقطه مرکزی در کجا باشید را تعیین کنید و سپس سایز و اندازه گرادینت را انتخاب کنید.

گرادینت کنیک یا مخروطی: گرادیانت کنیک بسیار شبیه به گرادینت رادیال است، هر دو دایره ای هستند و از مرکز عنصر به عنوان نقطه مبدا برای توقف رنگ استفاده میکنند. اما در گرادیانت رادیال رنگ در مرکز دایره متوقف می شود در حالیکه در گرادیانت کنیک رنگ در اطراف دایره متوقف می‌شود.



گرادیانت در طراحی

پروردگار با گرادیانت‌های رنگی شکوه بیشتری به هستی بخشیده استـ ـ ـ



هیچ پافشاری بر خوب بودن یا بد بودن گرادینت وجود ندارد و همه چیز به نوع و مکان استفاده از آن و سلیقه طراح بستگی دارد. قطعا استفاده از طیف رنگی نامناسب و یا حتی طیف رنگی خوب در مکانی نامناسب می‌تواند به زیبایی طرح شما ضربه بزرگی بزند. اما با استفاده درست از گرادینت ها می‌توانید طرح خاص و کاربر پسندی را خلق کنید.

ترفند گرادیانت | gradient هرروز محبوب‌تر می‌شود. اگر از ترکیب رنگ متفاوتی استفاده کنید، طرح شما علاوه بر محبوبیت، در ذهن‌ها نیز باقی خواهد ماند. استفاده از یک ترکیب رنگ جادویی باعث ماندگاری برند و پیام شما در ذهن مخاطب خواهد شد.
طراحی گرادیانت را با این هدف انجام دهید که سبب ارتباط بصری کاربران شوید.