موسیقی و صدا در ذهن ما از همان زمان که به دنیا آمده‌ایم به طور غریزی وارد شده است. صدا و موسیقی در طول روز به طور ناخودآگاه ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. هویت صوتی از سه بخش تشکیل شده است : صدا، موسیقی و صدای محیط اطراف در واقع این سه بخش تمام تجربه شنیداری انسان‌ها را شامل می‌شوند.

موسیقی، اصواتی است که مرتب شده‌اند و با استفاده از تکنیک هایی مثل هارمونی، ملودی و تکرار و ریتم باعث ایجاد حسی دلپذیر در شنونده می شود. بخش سمت راست مغز شما محل احساسات است که پیوندهای خاطرات را در مغز بوجود می آورد. آیا می‌دانید که سمت راست مغز با موسیقی تحت تاثیر قرار می گیرد؟ به همین دلیل موسیقی قدرت شگرفی دارد.

هویت صوتی چیست

شما صدای بسیاری از حیوانات را می‌شناسید و به محض شنیدن آن آوا، حیوان مورد نظر را شناسایی و در ذهن خود تجسم می‌کنید. این اتفاق برای بسیاری از اشخاص، مکانها و محصولات نیز صادق است. صدای اذان مسجد را در ذهن شما تداعی میکند و یا صدای بازکرن بطری نوشابه، نوشیدنی مورد علاقه شما را بیادتان می‌آورد!

استفاده از صدا در برندینگ

بسیاری از متخصصین تبلیغات می‌گویند برای اینکه بخواهید محصول خود را به مشتری عرضه کنید، نمایش ویژگی های یک محصول به تنهایی تاثیر چندانی ندارد و شما میبایست به احساسات مردم نفوذ کنید. خوشحالی، غم، تعجب، ترس و احساس تعلق تنها بخشی از این احساسات هستند. اگر تبلیغات شما این بار احساسی را داشته باشد نه تنها مسئولیت پیام رسانی خود را انجام خواهد داد بلکه تبدیل به محتوایی می شود که جذابیت دارد و مخاطب را درگیر می‌کند. حضور موسیقی می تواند تحریک احساسات را افزایش داده و تا مدت های طولانی در ذهن باقی بماند.

به همین دلیل، آو ابرندینگ امروزه به اشکال خاصی در صنعت تبلیغات به کار گرفته می‌شود. مشابه هویت ‌سازی بصری، آوا برندینگ نیز زمانی انجام می‌شود که برند می‌خواهد طیف هویت صوتی را تعیین کند. می توان موسیقی را یک ابزار به شمار آورد که علاوه بر کمک به تبلیغات، پیام های فرهنگی را به مخاطب می رساند. برخلاف کلمات ، موسیقی بند جغرافیایی ندارد و در زمان منجمد نمی شود. موسیقی همیشه درحال حرکت و جابجایی است.

تاثیرگزاری آوا برندیگ

اینکه تنها از یک موزیک در تبلیغات خود استفاده کنید آوا برندینگ محسوب نمی‌شود. شما باید از ترکیب آهنگی مناسب و منظم و یکپارچه در جهت تولید موسیقی آشنا در زمان اجرای کمپین خود استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که باید در نظر گرفت، فهمیدن و درک این مطلب است که چه سرعتی در این آهنگ استفاده شود. چرا که سرعت پخش موسیقی به راحتی می‌تواند بر احساس مشتری تاثیر بگذارد که در بیشتر موارد سرعت پایین بیشترین کاربرد را دارد . جالب‌ترین قسمت برندینگ صدا این است که یک کار بین‌المللی بوده و در کل دنیا قابل اجرا است و از طرفی نیز یک شناسه بین‌المللی می‌تواند برای برند شما به ارمغان بیاورد.

بسیاری از برند‌های بزرگ دنیا از آوا برندینگ استفاده می‌کنند. شرکت های آئودی، رولکس و مک‌ دونالد در این زمینه بسیار پیشرو هستند.



آئودی؛ پیشرو در برندسازی صوتی

کمپانی خودروسازی آئودی را می‌توان نمونه‌ای از برندها دانست که این موضوع را به‌طور جدی دنبال می‌کند. کمپانی آئودی با صرف زمان و هزینه زیاد صدای تمامی مدل‌های موتورهای خودروی خود را ضبط کرده است. هنگامی که زمان تهیه تبلیغ فرا ‌می‌رسد، متخصصان صدای خود را گرد هم آورده و آنها به راحتی موسیقی تبلیغ را با استفاده از آهنگ‌های خودروها تولید می‌کنند. 90 درصد تبلیغات تلویزیونی این برند دارای موسیقی هستند.