تا به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که فیلمبرداران و عکاسان مستند حیات وحش، چطور میتوانند چنین عکس‌های شگفت انگیزی از حشرات کوچک خلق کنند یا تصاویر از فاصله بسیار نزدیک چگونه ایجاد می‌شوند. یکی از راههای انجام این کار، استفاده از لنزهای پراسکوپ یا پروب است.

پروب لنز

این لنزها برای نشان دادن جزئیات و بافت زیاد بسیار مناسب هستند. همچنین فوکوس بسیار بالایی داشته و زاویه دید گسترده‌ای ایجاد میکنند. بنابراین جزئیات پس زمینه بیشتری در عکس‌ها ایجاد خواهد شد تا یک چشم انداز کلان و خیره کننده‌ به تصویر کشیده شود.




ویژگی‌های پروب لنز

پوشش کامل قاب لنز

این لنز میتواند سنسورهای فریم استاندارد ۳۵ متری و هم سنسورهای تصویر سوپر ۳۵ را پوشش دهد.

وزن کم

تنها 474 گرم وزن دارد و حمل آن بسیار سبک و آسان است.

طراحی نوری

این لنز طراحی نوری بسیار پیچیدهای دارد و ۲۷ عنصر در ۱۹ گروه نوری را ارائه می‌دهد تا کیفیتی عالی فراهم آورد.

بزرگنمایی تا فوکوس بینهایت 2:1

بخشی از انواع مدل‌های این لنزها، از بزرگنمایی ماکرو 2:1 تا تمرکز بی‌نهایت را در بر میگیرند. با بزرگنمایی حداکثر 2:1 می‌توانید از شکل‌ها و اشیا کوچک تصویر برداری کرده و جزئیاتی را کشف کنید که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند. دامنه فوکوس گسترده از ماکرو تا بی‌نهایت، برای گرفتن جزئیات دقیق‌تر و همچنین بک‌گراند عالی در یک عکس مفید است.

عمق میدان

چالش اپراتورهای لنز ماکرو، دنبال کردن اشیاء ریزی است که به سختی میتوانند آنها را ببینند و در فوکوس قرار دهند. این اغلب بدان معنی است که حاشیه‌های خطا هنگام تمرکز میتواند کسری از یک میلیمتر باشد. برای حل این موضوع، برخی از مدل‌های پروب لنز از یک طراحی زاویه‌ای گسترده استفاده میکنند و میتواند در یک فاصله نزدیک (در مقایسه با یک لنز ماکرو تله فوتو ) به عمق بسیار بیشتری از میدان دست یابند.

توانایی فوکوس نزدیک

غالباً با عکس‌های Extreme Macro تمام آنچه میبینید سوژه عکاسی خواهد بود و پس زمینه را مشاهده نخواهید کرد.

لنز جلوی ضد آب

شما میتوانید برخی از این لنزها را که ضدآب هستند را تهیه کرده و با استفاده از آن، قادر به تصویر برداری در تمامی محیط ‌ها خواهید بود. طراحی ضد آب به شما امکان می‌دهد در آب و مایعات عکس بگیرید. همچنین سبب میشود پودرهای ریز و گرد و غبار، خارج از دوربین نگه داشته شوند.

پروب لنز چیست و کاربردهای آن (Probe Lens)

لنز ۴۰ سانتی متری بلند و لوله‌ای

با استفاده از این لنز، میتوانید واقعاً نزدیک سوژه باشید اما دوربین خود را از آن دور نگه دارید. این ویژگی همچنین به عکاسان اجازه می‌دهد تا در هنگام تصویربرداری، فاصله مناسبی از سوژه داشته باشند.

دهنه لنز کوچک ۲ سانتی متری

نوک پروب لنز با قطر 0.2 سانتی متر، امکان رسیدن به سطح زمین بسیار پایین را برای گرفتن چشم اندازهای منحصر به فرد فراهم میکند. با چنین قطر کوچکی میتوانید لنزها را درون شکاف‌های کوچک، مثلا داخل یک بطری شیشه‌ای و یا سایر جاهایی قرار دهید که یک لنز معمولی نمیتواند عبور کند.

یک لنز معمولی ماکرو با لنزی بزرگتر، نور بیشتری را مسدود میکند. اما یک لنز کوچک به شما امکان می‌دهد تا به سوژه خود نزدیک شوید. این امر از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا برخی لنزها حداکثر دیافراگم F14 دارند. بنابراین شما به بیشترین نور قابل دستیابی نیاز دارید.

در یک حرکت هوشمندانه، برخی از این لنزها دارای یک چراغ قوه LED در نوک خود هستند که از طریق پورت میکرو usb تغذیه میشود.

انواع پروب لنز

پروب I

این مدل، طراحی منحصر به فردی دارد که به شما اجازه می‌دهد بیشتر از یک لنز معمولی، داخل یا کنار یک محصول حرکت کنید. با استفاده از این لنز میتوانید روی اشیا با عمق شدید میدان، تصویربرداری کنید. سیستم این پروب لنز زاویه دید مستقیم و ۹۰ درجه را ارائه می‌دهد.

این لنز همچنین برای تصویربرداری با اهداف عمومی، مانند مواد غذایی و محصولات مناسب است.

لنز پروب II

این لنزها به خصوص برای عکاسانی طراحی شده‌اند که پروژه‌های آنها به لنزهای لوله‌ای بلند و تصاویری با وضوح بالاتر نیاز دارند. پروب II از المانهای شفاف با وضوح بالا و نوری، برای تصاویر با وضوح قابل توجه لبه به لبه، میدان مسطح و عمق بالای میدان برخوردار است.

با استفاده از طراحی کاملا جدید نوری و مکانیکی، این لنزها عناصر شیشه‌ای داخلی بزرگتری را ایجاد میکنند که سرعت بیشتری نسبت به لنزهای قبلی دارد.

لنز پروب II Plus

لنز پروب II Plus جدیدترین مدل لنز است که اپتیکال بوده و انتقال نور فوق العاده‌ای را برای وضوحی بالا ارائه می‌دهد. همچنین پیوست بی‌سیم سیستم منحصر به فرد اجازه میدهد تا اپراتورها از یک پرسپکتیو بسیار پایین تصویر برداری کنند.