می‌گویند تجارت دو جنبه دارد: بازاریابی و نوآوری.
در این مقاله این دو ایده را با یکدیگر ترکیب کرده و به شما کمک کنیم به کسب و کار خود رونق دوباره‌ای ببخشید. بسته بندی محصولات، پیام نهایی بازاریابی شما را به مشتریان منتقل میکند؛ در واقع این پیام، آخرین چیزی است که مشتری قبل از خرید محصول شما خواهد دید.

بنابراین طراحی بسته بندی استاندارد میتواند یک عامل اصلی برای تعیین موفقیت محصول شما باشد. در این مطلب به ۱۰ ایده جدید بسته بندی اشاره خواهیم کرد که میتوانند سبب الهامبخشی به شما گردند.

ایده جدید بسته بندی : بسته بندی با قابلیت استفاده مجدد

بازار نوشیدنی دارای رقابت بالایی است؛ بنابراین ممکن است تصور کنید ایده‌های جدید و کمی در این زمینه وجود دارند. اما این تصور کاملاً غلط است؛ زیرا POM Tea چیزی واقعا متفاوت ایجاد کرده است.

این نوشیدنی در یک لیوان نوشابه معمولی بلند با یک ظرف و یک برچسب بسته بندی میشود. روی برچسب نوشته شده است :«برچسب را بکَنید، لیوان را نگه دارید. در جو محلب وحشی ما، ۲.۷۹ دلار فروخته میشود که برای یک بطری چای گران نیست. و شما یک لیوان رایگان دریافت میکنید. نیازی به نگرانی درباره بازیافت نیست؛ مجبور می‌شوید دوباره از بسته بندی استفاده کنید.»

کمی خلاقیت به بسته بندی خود اضافه کنید

بعضی اوقات میتوانید بسته بندی استانداردی داشته باشید، اما فقط با اضافه کردن کمی خلاقیت، از بقیه متفاوت باشید. برای مثال Amy’s Kitchen همین کار را با خط سس‌های ماکارونی انجام داده است. بسته بندی آنها شامل یک شیشه مربایی استاندارد با یک برچسب رنگی استاندارد است. چیزی که سبب تفاوت این بسته بندی میشود، ایده جدید بسته بندی آنها است. در واقع یک کاغذ و کمان طلایی روی درب شیشه‌ای وجود دارد. این بسته بندی، شبیه بسته بندی‌ای است که مادربزرگ شما آن را انجام می‌داد و شما نمیتوانید بدون توجه به این کاغذ طلایی، از شیشه سس خود استفاده کنید.

طراحی خود را بر روی بسته بندی متمرکز کنید

بیشتر مردم ابتدا در مورد محصول فکر کرده و بسته بندی را در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهند. اما Method Products این معادله را جابجا کرد. آنها از همان ابتدا روی بسته بندی تمرکز کردند. در واقع آنها می‌خواستند بسته بندی زیبایی ایجاد کنند که مشتریان مجبور به مخفی کردن محصولاتشان در کابینت نشوند.

آنها با ایجاد بسته بندی‌هایی که میتوانید از آنها در آشپزخانه یا حمام مانند وسایل تزیینی استفاده کنید، یک خط عالی از محصولات تمیز کننده پدید آوردند. این تمرکز بر روی طراحی، واقعاً باعث میشود که محصولات آنها بسیار برجسته باشند و متفاوت از سایر محصولات به نظر برسند.



بسته بندی با قابلیت استفاده مجدد

ایده بسته بندی جدید : بسته بندی بامزه درست کنید

بسته بندی بامزه تنها برای بچه‌ها نیست؛ بزرگسالان نیز دوست دارند از آن لذت ببرند. رنگ‌های روشن و اشکال غیرمعمولی که غالباً برای محصولات بچه ها از آنها استفاده میشود، میتوانند در محصولات بزرگسالان نیز جواب دهند.

اما معمولاً یک روش ظریف‌تر بهتر عمل میکند. بنابراین میتوانید به جای استفاده از بسته بندی‌های محتاطانه، کمی ریسک کرده و از بسته بندی‌های خلاقانه و بامزه ( به اندازه‌ای که زیاده روی نشود ) استفاده کنید.



ایده بسته بندی جدید - بسته بندی بامزه درست کنید

اجازه دهید رنگ‌ها بدرخشند

یک برند شمع سازی، بیش از ۱۶۰ سال سابقه کار ساخت شمع مداوم را دارا است. بسته بندی آنها چیز فانتزی‌ای نیست؛ فقط یک شمع در یک شیشه روشن است. اما رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنند، قابل توجه هستند. آنها از رنگ‌های روشن و غالباً شمع‌های چندلایه استفاده میکنند و اجازه می‌دهند این رنگ‌ها در میان شیشه بدرخشند.

علاوه بر آن، یک برچسب ساده روی زمینه سفید، رنگ‌های موجود در شیشه را برجسته میکند. شمع‌های آنها در قفسه سوپرمارکت‌های محلی، واقعا در میان ده‌ها برند دیگر متمایز هستند. این کار یک ایده بسته بندی جدید به حساب می‌آید.



بسته بندی خلاقانه شمع

از پشت برچسب استفاده کنید

اگر میخواهید مایعی شفاف را در شیشه‌ای شفاف به فروش برسانید، گزینه‌ای در اختیارتان قرار میگیرد که میتواند با هزینه بسیار کم، فضای بسته بندی بالاتری را در اختیارتان قرار دهد. در واقع منظور ما، چاپ کردن در پشت برچسب روی محصولتان است.

شما نمیتوانید اطلاعات نظارت را پشت برچسب قرار دهید. اما میتوانید مسابقاتی اجرا کنید، داستانی درباره شرکت خود بگویید یا ایده‌هایی در مورد چگونگی استفاده بهتر از محصولتان ارائه دهید. این یک روش ساده برای اطلاع رسانی بیشتر به مشتریانتان است و از زیبایی بسته بندی شما نیز چیزی کم نمیکند.



بسته بندی خلاقانه - برچسب و لیبل

ظاهر فلزی را امتحان کنید

اکثر برچسب‌ها روی مواد سفید یا شفاف چاپ می‌شوند. اما گزینه‌های بسیار دیگری نیز در دسترس شما هستند. یک مورد که میتوانید در نظر بگیرید، استفاده از وسایل فلزی برای برچسب یا بسته بندیتان خواهد بود.

یک طراحی خوب روی ظاهر فلزی، وقتی با همان طراحی روی رنگ سفید مقایسه شود میتواند بسیار جالب باشد و واقعاً چندان گران نیست.



بسته بندی خلاقانه - فلزی یا طرح فلز

بسته بندی را روی یک بازار هدف خاص متمرکز کنید

ممکن است محصولات شما مخاطب هدف بسیار مشخصی داشته باشند. برای مثال مشتریان شما مردانی هستند که در رنج سنی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند. در این صورت میتوانید ایده بسته بندی جدید خود را به گونه‌ای پیاده سازی کنید که توجه این دسته از مخاطبان هدف را به خود جلب نماید. برای مثال بسته بندی شامپو بدن مختص گروه سنی مذکور، میتواند مانند بسته بندی روغن موتور باشد.

ظروف پلاستیکی سیاه و ضخیم که ظاهر ناهمواری دارند، مستقیماً به این گروه از مخاطبین هدف اشاره می‌کنند. در اینجا محصولی وجود دارد نه تنها محتوا، بلکه بسته بندی را به بازار هدف خاص خود اختصاص داده است.



بسته بندی خلاقانه - شامپو بدن آقایان

دو مفهوم بسته بندی را ادغام کنید

بسیاری از محصولات در بسته بندی شیشه‌ای به فروش می‌رسند. در مقابل برخی محصولات در بسته بندی فلزی ارائه می‌گردند. شما میتوانید دو مفهوم بسته بندی‌ای که با محصول شما همخوانی دارند را انتخاب کرده و آنها را با یکدیگر ادغام کنید.

برای مثال شما می‌توانید دو ایده بطری شیشه‌ای و قوطی آلومینیومی را ترکیب کرده و محصول خود را در بطری آلومینیومی به فروش برسانید. انجام چنین کارهایی بسیار متفاوت بوده و در نهایت بسته بندی شما چشمنواز به نظر می‌رسد.

برای الهام به طبیعت نگاه کنید

طبیعت نمونه های شگفت انگیزی از بسته بندی‌های نوآورانه دارد. موز، نخود فرنگی، کیسه کانگورو و مخروط کاج را در نظر بگیرید. این‌ها نمونه‌هایی از طبیعت هستند که یک بسته بندی کارآمد را ایجاد کرده‌اند. بسته بندی طبیعت معمولاً ظریف و زیبا و همچنین کارآمد است.

اشکال، رنگ‌ها و حتی مفاهیم بسته بندی وجود دارند که میتوانید از مثال‌های طبیعت وام بگیرید. بنابراین دفعه بعد که به پیاده روی در جنگل می‌روید، نگاهی به اطراف خود بیندازید و از بسته بندی‌های نوآورانه‌ای که در طبیعت ایجاد شده است، شگفت زده شوید.

تمرکز بر روی بسته بندی، می‌تواند نتایج خوبی را برای محصولات شما پدید آورد. بنابراین خوب است که موارد این مطلب را دوباره بخوانید و سعی کنید دو ایده را با یکدیگر ترکیب کنید..