RGB و CMYK دو دسته از برجسته‌ترین و پر استفاده‌ترین پروفایل‌های رنگی و یا فضاهای رنگی هستند که امروزه در دنیا در صنعت طراحی و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت چاپ ، وب ، اپلیکیشن‌ها و رسانه‌های دیجیتالی داشتن دانش کافی نسبت به این قالب‌های رنگی و شناخت و تفاوت‌های آن‌ها می‌تواند در کیفیت طراحی و رنگ‌بندی‌های شما تاثیر گذار باشد.

سبک رنگی RGB

RGB که مخفف کلمات قرمز(Red), سبز(Green), آبی(Blue) می باشد از دسته ی رنگهای سایه روشن است. این سبک یکی از پرکاربردترین سبک رنگ در میان دیگر رنگبندی‌ها است و با تركیب این سه رنگ، رنگ اصلی به وجود می‌آید. رنگ‌های RGB به طور خودکار در چاپگرها مختلف و خروجی های رایانه‌ای(تصاویر وب، تصاویر هنری و غیره) با ظرافت تمام جا به جا می‌شوند. استفاده از این سبک برای گرافیست‌هایی که حرفه‌ای عمل می کنند و یا شما که از فتوشاپ با فرمت JPEG خروجی می گیرید بهترین گزینه ممکن می باشد.
تمام طراحی‌های دیجیتال ازجمله وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌های موبایل، بنرهای تبلیغی و هر تصویری که برای محیط وب آماده می‌کنید باید با سیستم رنگ‌بندی RGB طراحی شود.

از مهمترین فرمت هایی که برای تصاویر RGB استفاده می شود نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
JPEG: این فرمت با توجه به تعادل مناسبی که بین حجم تصویر و کیفیت آن برقرار می کند گزینه ای بسیار مناسب برای تصاویر RGB محسوب می شود.
PSD: فرمت استاندارد فتوشاپ که با توجه به لایه باز بودن، امکان ویرایش روی تصاویر و تغییر مد ترکیب رنگ به صورت دقیق را در اختیار گرافیست ها قرار می دهد.
PNG: اگرچه حجم تصاویر این فرمت از JPEG بیشتر است اما با توجه به قابلیت transparency انتخاب مناسب‌تری در برخی مواقع به ویژه هنگام خروجی گرفتن طرح‌های لوگو و آیکون محسوب می‌شود.
GIF: تصاویر متحرک همیشه روی نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین استفاده از فضای رنگی RGB برای آنها همیشه اولویت دارد.

سبک رنگی CMYK

CMYK که مخفف کلمات فیروزه ای(Cyanred)، سرخابی(Maqenta)، زرد(Yellow) و سیاه(Black) می‌باشد از دسته رنگهایی‌است که میزان آن بر حسب درصد تعیین می‌شود. همچنین این سبک رنگ برای جوهرها و نقاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین کاربرد را در خروجی چاپگر(Printer)دارد.
تمامی فایل‌های که می‌خواهید چاپ کنید، از بنر تبلیغاتی گرفته تا یک برگه رنگی، کارت ویزیت، بروشور و … حتما باید با سیستم رنگ‌بندی CMYK تولید شده باشند. عکس‌هایی که با سیستم RGB تهیه شده‌اند در زمان چاپ، اختلاف رنگ واضحی با فایل اصلی دارند. پس سیستم رنگ‌بندی CMYK تنها گزینه‌ی موجود برای یک چاپ با کیفیت رنگی بالا است.

از مهمترین فرمت های مورد استفاده برای پروژه‌هایی با مد ترکیبی CMYK می‌توان موارد زیر را نام برد:
PDF: از آنجا که این فرمت با اکثر برنامه‌ها سازگار است مورد مناسبی برای طرح‌های CMYK محسوب می شود.
AI: این فرمت که استاندارد برنامه آدوبی ایلوستریتور می باشد، گزینه مناسبی برای ذخیره طرح‌های چاپی با قابلیت ویرایش محسوب می‌شود.
EPS: این فرمت شبیه به AI است با این تفاوت که توسط سایر برنامه‌های بر پایه وکتور نیز کار می‌کند.
Tiff: این فرمت بهترین سازگاری را سبک رنگی CMYK در بین فرمت‌های بیت مپی (Raster) دارا است.

تفاوت اصلی CMYK و RGB

مهمترین تفاوت RGB و CMYK در نوع ماهیت آن‌هاست. در سیستم RGB رنگ‌ها جمع شونده و یا ترکیب شونده هستند ولی در CMYK همانطور که گفته شد رنگ‌ها لایه به لایه هستند و تفریق کننده هستند. بگذارید با یک مثال ساده این به این مفهوم بپردازیم. شما با ترکیب سه رنگ RGB رنگ سفید دریافت می‌کنید اما در CMYK به رنگ سیاه یا تیره نزدیک می‌شویم. K در این حروف به معنی کلید است و در اینجا به رنگ سیاه گفته می‌شود.