ویدئوی تعاملی یکی از جدیدترین تکنولوژیهای موجود در رسانه های دیجیتال است که در آن مخاطب بسته به نوع ویدئو قدرت اننخاب بیشتری در پیش بردن ویدئو بنا بر علایق و سلیقه خود دارد. در دوره ای که زمان توجه attention span مردم بسیار پایین آمده است و نیاز به جذابیت بسیار بالایی در محتوای تولید شده میباشد تا در ذهن فرد بماند ویدئوی تعاملی نقش بسزایی اعمال میکند.

دو مورد بسیار خاص توجه عموم را به این فناوری نوین جلب نمود.تیزر تبلیغاتی فیلم Alien: Covenant بود که سازندگان از تکنیکی استفاده کردند که در انتهای تیزر نام تماشاگر گفته میشد.مورد دوم قسمتی از سریال Black Mirror بود که مخاطب به جای شخصیت اول فیلم تصمیمات اساسی را میگرفت و بر اساس آن مسیر کلی داستان عوض میشد.



انواع ویدئو تعاملی و قابلیت‌های آن

ویدئو تعاملی کاربرد های بسیاری دارد که در اینجا به 3 نوع آن اشاره میکنیم :

1. کاربرد آموزشی
در این نوع ویدئو کاربر قادر است انتخاب کند که به چه ترتیبی ویدئو را مشاهده کند. گزینه هایی بر روی صفحه موجود است که در حین تماشای فیلم میتوان موارد مورد آموزش را با ابزارهای مختلف مثل انتخاب گزینه، رسم اشکال و تایپ کردن امتحان کرد و از درستی آن مطمئن شد و حتی در انتها میزان یادگیری خود را در یک امتحان سنجید. همچنین بررسی یک موضوع از زوایای مختلف از ویژگی‌های قابل ذکر آن است. در این نوع آموزش میزان زمان تلف شده به شدت کاهش یافته و میزان یادگیری افزایش قابل توجهی پیدا میکند.
2. انتخاب روایت
در این دسته از ویدئوهای تعاملی، کاربر میتواند انتخاب کند که مسیر داستان به چه شکل پیش برود. و هر انتخاب در کل مسیر روایت تاثیر دارد.این نوع از ویدئوها در تبلیغات برای برندینگ ، انتقال پیام های اجتماعی، و سرگرمی (مثل سریال ها و موزیک ویدئوها) و ... کاربرد دارند. همچنین با پر کردن پرسشنامه‌های مختصر، نتیجه نهایی شخصی سازی‌شده‌ای را میتوان مشاهده کرد.
3. اطلاع رسانی و دسترسی سریع
ویدئوهای تعاملی نوع سوم اکثرا در بازاریابی مستقیم (برای مثال کلیک روی محصول در ویدئو و مشاهده مستقیم صفحه مشخصات و خرید محصول) و یا در ویدئوهای معرفی (مشاهده یک فضا و دیدن اطلاعات بیشتر تصویری،صوتی،جغرافیایی روی نقطه کلیک شده) استفاده میشوند. علاوه بر این استفاده‌های بسیار زیاد دیگری در این زیر شاخه امکان پذیر است.



مزایای ویدئو تعاملی

  1. این نوع ویدئو در حال حاضر در بین کاربران بسیار محبوب است و اکثر برندهای معتبر دنیا به آن گرایش زیادی نشان داده اند.
  2. در ویدئوهای تعاملی امکان جمع آوری داده، بسیار راحت تر شده است. امکان بررسی انتخاب ها و علائق کاربران و همچنین دریافت اطلاعاتی از قبیل سن ، جنسیت و محل زندگی آنها کمک میکند تا جامعه آماری بسیار دقیقی تعریف شود و با آنالیز آنها، سیاست های کاری یک مجموعه و نوع محصولات و نحوه ارائه آن را بنابر نیاز مشتریان تغییر داد.
  3. تحقیقات نشان داده مخاطبین 41% زمان بیشتری برای مشاهده ویدئوهای تعاملی صرف میکنند و در نوع دوم(انتخاب روایت) چندین بار ویدئو را برای وصول به نتایج مختلف از ابتدا بارگزاری میکنند.
  4. نرخ تبدیل ویدئوهای تعاملی بسیار چشمگیر است. میانگین 1% خرید خدمات یا محصول به واسطه ویدئوهای سنتی، به 11% در ویدئوهای تعاملی میرسد.
  5. احساسات کاربران در ویدئوهای تعاملی(مانند دریافت توجه بیشتر ،حس صمیمیت و قدرت انتخاب) بیشتر برانگیخته میشود که این امر در برندینگ از نکات کلیدی است.
  6. طبق آمار، یک ویدئو تعاملی 32 % بیشتر از یک ویدئو سنتی در ذهن مخاطب میماند.
  7. امکان شخصی سازی نتیجه نهایی یک ویدئو برای کاربر امروزی بسیار جذاب است.بعنوان مثال در یکی از ویدئوهای انتیراکتیو تبلیغاتی شرکت فیلیپس برای ماشین ریش تراش، 1296 حالت مختلف امکانپذیر بود.




ویدئو تعاملی با این که زمان زیادی از ورود آن به بازار تبلیغات نگذشته است ، به سرعت جای خود را در میان صاحبان صنایع و مشاغل باز کرده است. با رشد سریع تکنولوژی ،قابلیت های فراوانی به آن اضافه خواهد شد و به طبع استفاده های آن نیز افزایش خواهد یافتـ ـ ـ