موشن گرافیک یا گرافیک متحرک یکی از انواع گرافیک کامپیوتری است که تمام مشخصات و خصوصیات گرافیکی خود را حفظ کرده و اجزاء و المان‌های آن با حرکتی طراحی شده اجرا میشود. موشن گرافیک میتواند ترکیبی از المان‌های مختلف گرافیکی باشد که در کل معنای خاصی را ایجاد میکنند یا به صورت یک سناریوی مستقل اجرا شود.

این شیوه نوین تبلیغاتی، راحلی برای به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات می‌باشد؛ روشی که هدف آن قبل از هرچیز جذب نگاه کاربر است. در واقع می‌توان گفت ساخت موشن گرافیک کاربران را ترغیب می‌کند تا تیزر تبلیغاتی شما را مشاهده کنند؛ شاید برای شما نیز این اتفاق افتاده باشد که به محض نمایش یک تیزر تبلیغاتی رئال آن را رد کرده اید! علاوه بر آن استفاده از موشن گرافیک به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید مفاهیم پیچیده کسب و کار خود را به راحتی به کاربران منتقل کنید؛ در کل می‌توان گفت امروزه تبلیغات موشن گرافیک  همچون تیزر تبلیغاتی جذابیت بیشتری در میان کاربران وب و بخصوص شبکه‌های اجتماعی دارد.





طراحی گرافیک متحرک | موشن گرافیک

طراحی گرافیک متحرک (موشن گرافیک) زیر مجموعه‌ای از طراحی گرافیک است که قوانین طراحی گرافیک را در یک محیط فیلم سازی یا یک محیط تولید تلویزیونی (یا دیگر وسایل دیداری درحال تحول موقت)، از طریق به کاربردن انیمیشن (جان بخشی) یا تکنیک‌های سینمایی، به کار می‌برد. مثال‌ها شامل علائم حرکتی و ترسیماتی است که شما به عنوان عناوین یک فیلم، یا سکانس‌های آغازین برای تلویزیون، انیمیشن‌های مبتنی بر وب ،لوگو (آرم) شناسایی سه بعدی برای کانال تلویزیون می‌بینید. اگر چه این فرم هنری چندین دهه بی‌اهمیت شده ولی در سالهای اخیر در زمینه مهارتهای تکنیکی، جهش‌های کمیتی روبه جلو داشته‌است.

چرا تیزر موشن گرافیک تا این اندازه مورد استقبال قرار گرفته‌است؟

در دنیای دیجیتال امروز اطلاعات در کسری از ثانیه میان افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. اما کدام یک از محتواهای موجود در فضای دیجیتال محبوب‌تر از دیگر منابع است؟

البته ویدئو محبوب‌ترین و ارزشمندترین محتوای موجود در فضای مجازی به شمار می‌رود؛ چرا که کاربران شیفته تماشای ویدئو هستند. ویدئو‌ها کاربر را بر جای خود میخ‌کوب می‌کنند و او را با خود به سرزمین ناشناخته‌ها می‌برند و از این رو همواره مورد توجه بوده‌اند. علاوه بر این کاربران تمایل دارند که محتواهای ویدئویی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این کار روی بازاریابی کسب‌و کار و معرفی سایت به مخاطبان نیز تأثیر‌گذار خواهد بود.





تفاوت تیزر موشن گرافیک و اینفوگرافیک چیست؟

شاید بنیادی‌ترین تفاوت بین موشن گرافیک و اینفوگرافیک در این است که در موشن گرافیک با استفاده از انیمیشن مفهوم مورد نظر را انتقال می‌دهیم. در حالی که اینفوگرافیک برای انتقال منظور و مفهوم مورد نظر از متن استفاده می‌کند.

اگرچه در صورتی که اینفوگرافیک با رعایت نکات ضروری پیاده‌سازی شود، مزایای متعددی را در پی خواهد داشت. در این تصاویر رنگ‌ها، سبک‌ها، و لایه‌های متفاوت برای جلب توجه مخاطبان به‌کار می‌روند.. این در حالی است که در تیزرهای موشن گرافیکی با استفاده از صدا در کنار تصویر پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل می‌کنند.

مزایای استفاده از تیزر موشن گرافیک در تبلیغات چیست ؟

با وجود پیشرفت‌های گسترده در زمینه تکنولوژی که پهنای باند را به شدت افزایش داده‌، موشن گرافیک در مسیر پیشرفت قرار دارد. این بدان معنا است که کیفیت بالا و رزولوشن بالای تصاویر گرافیکی در انیمیشن‌ها و افکت‌ها اعمال شده در موشن گرافیک نیز در حال افزایش است.

موشن گرافیک مزایای بی‌شماری را در پی دارد. برخی از اطلاعات به قدری پیچیده و دشوار هستند که قادر نخواهیم بود تمامی جنبه‌های آن‌ها را در یک تصویر بگنجانیم. در این شرایط با استفاده از تصاویر متحرک، صدا و افکت‌های تصویری، درک بهتری از مفاهیم پیچیده را برای مخاطب امکان‌پذیر می‌کنیم.

تیزر موشن نه‌تنها چشمان مخاطب بلکه گوش‌های او را نیز درگیر محتوا خواهد کرد. این بدان معنا است که تیزر موشن در مقایسه با یک تصویر ساده به مراتب ماندگارتر می‌باشد. در همین تناسب اینفوگرافی نیز از یک نمودار یا متن ساده نیز ماندگارتر است. چرخه تکامل انتقال مفاهیم همواره در حال پیشرفت بوده و دستاوردهای متفاوتی را به ما عرضه کرده‌است. موشن گرافیک آخرین دستاورد این چرخه است.





راهی برای ایجاد جلوه های ویژه و خیره کننده

طراحی موشن گرافیک مدرن ترین شیوه برای طراحی هویت بصری است؛ همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، امروزه صاحبین کسب و کار به واسطه موشن گرافیک مفاهیم سخت و پیچیده حوزه فعالیتی خود را با روشی خلاقانه و درعین حال ساده به تصویر می‌کشند.

از ایده‌های تجاری تا برنامه‌های تلویزیونی و دنیای وب را به واسطه هنر طراحی گرافیک و افتر افکت می.توان به موشن گرافیک تبدیل کرد؛ راحلی که به محیطی فراتر از تصاویر تبلیغاتی پا می‌گذارد و مخاطب را وادار می‌سازد تا خط داستانی شما را دنبال کند.

بطور کلی موشن گرافیک به دو بخش کلی (هنر) و (حرکت) تقسیم می‌شود؛ جالب است بدانید: تا چندی پیش کاربرد تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک تنها محدود به تبلیغات تلویزیونی بود، اما امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و حرکت کسب و کارها بسوی دیجیتال مارکتینگ، موشن گرافیک بسیار حائز اهمیت و پرطرفدار شده است؛ به صورتی که امروزه از آن در زمینه‌هایی همچون:

  1. طراحی بیلبوردهای حرکتی
  2. موشن اینفوگرافیک
  3. انواع تیزر تبلیغاتی
  4. طراحی سایت خلاقانه
  5. ساخت تیتراژ ابتدایی و پایانی فیلم‌ها استفاده می‌شود.




انواع موشن گرافیک‌ها

ویدیو موشن : همانطور که از نام این سبک پیداست؛ در ساخت آن تلفیقی از موشن و فیلمبرداری صورت می‌گیرد و هدف آن نمایش و بیان اطلاعاتی است که در حوزه فیلمبرداری نمی‌توان آن را ارائه داد.

اینفو موشن : در ساخت اینفو موشن از تکنیک اینفوگرافیک بهره گرفته می‌شود و در واقع محتوا را به این سبک ارائه می‌دهند.

استاپ موشن : استاپ موشن از دیگر شیوه‌های نوین تبلیغاتی بشمار می‌رود که در آن دوربین ثابت و سوژه را حرکت می‌دهند. عکاس در این حالت، تعداد زیادی تصویر از زاویه‌های مختلف یک سوژه ثبت می‌کند و در نهایت آنها را به یک تصویر متحرک (کلیپ) تبدیل می‌کند.

انیمیشن : یکی از پرهزینه‌ترین شاخه‌های تیزر تبلیغاتی، مربوط به تبلیغات انیمیشنی می‌باشد؛ در این روش کاراکترهای طراحی شده دارای خط داستانی مشخصی بوده و هدف آن ایجاد تاثیر عمیق بر روی احساسات، روان، افکار و… کاربر است.

تعرفه ساخت تیزر موشن

از آنجا که طراحی موشن به عنوان شیوه‌های نوین تبلیغاتی همچون عکاسی تور مجازی شناخته می‌شود، قطعا هزینه بیشتری را نسبت به تیز رئال باید پرداخت کنید! هزینه ساخت موشن گرافیک اغلب به صورت دقیقه‌ای بوده که در بسیاری از مواقع حداقل تایم ویدیو از سوی واحد طراحی مشخص می‌شود.

اما به طور کلی اگر به دنبال راهی برای دیده شدن در بازار پر رقابت امروزی هستید، تبلیغاتی موشن گرافیک یکی از بهترین گزینه‌های پیش و روی شماست؛ نکته‌ای که در این میان توجه به آن حائز اهمیت است، دانستن این مسئله است که در موشن، دیگری نیازی به تجهیزات، فیلمبرداری، هزینه‌های اضافی رفت و آمد و ... نیست؛ در واقع در این سبک از طراحی همه چیز به کمک طراحی دیجیتال و افترافکت صورت می‌گیرد.